חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הפך קומץ חסידים למעצמה חובקת עולם

המהפכה הקומוניסטית ברוסיה והשמדת יהדות אירופה הותירו מתנועת חב"ד המפוארת קומץ שבור ומפוזר. הרבי החל בשיקום ההריסות ובמקביל הפך את חסידיו לכוח חלוץ במאבק מול גלי הטמיעה וההתבוללות. בכוח מנהיגותו והשראתו הפך את חב"ד לכוח הדומיננטי ביהדות זמננו.
מאמרים נוספים בנושא
מתולדות חייו
מורה הדור
כך הרבי חי
איש האשכולות
הפך קומץ חסידים למעצמה חובקת עולם
תשומת לב אישית
קשר נשמתי
הכל התעניינו בדעת הרבי
נבואותיו ותחזיותיו
הדרכותיו והשקפותיו
התוועדות עם הרבי
כשסופרים ייהלומים לא מתעייפים
שליחי הרבי מאחורי מסך הברזל
מדוע לא עלה לארץ-ישראל?
הרבי איתנו

אחד האתגרים הראשונים שעמדו בפני הרבי, עם עלותו על כס האדמו"רות, היה לשקם את תנועת חב"ד.

מקורה ומקום התפשטותה העיקרי של חב"ד היה ברוסיה. שם הקיפה התנועה רבבות בתי- אב. אולם המהפכה הסובייטית שמה קץ לחיים היהודיים הגלויים ברוסיה, ורבים מחסידי חב"ד נאסרו, הוגלו ונהרגו על-ידי השלטון הקומוניסטי. גם סניפיה של התנועה בארצות אחרות, בעיקר בפולין ובמדינות הסמוכות לה, נגדעו בשואה.

כאשר הצליח הרבי הקודם מליובאוויטש להגיע שבור ורצוץ לאמריקה, לא נותרו מתנועת חב"ד אלא הזכרונות וקומץ שרידים, אודים מוצלים מאש. הוא פתח במאמץ הגדול לבנות מחדש את ההריסות ולהקים בניין ליהדות שורשית בארץ שהייתה סמל של התנתקות מחיי יהדות מקוריים.

מאמצים אלה, שהרבי הקודם החל בהם, יצאו מן הכוח אל הפועל בתקופת הנהגתו של חתנו וממלא-מקומו. הרבי ליקט את החסידים הבודדים שהיו פזורים בכל העולם, ובנה מהם גרעין מוצק שממנו צמחה מחדש התנועה הגדולה והמפוארת של חב"ד.

אולם הרבי סירב להמתין עד השלמת משימת השיקום הפנימית. בעיות בוערות של הקיום היהודי טרדו את שלוותו. וכך, תוך כדי בניינה של חב"ד, החל להפעיל את קומץ החסידים שעמד לרשותו כחיל-חלוץ לפעילות ולעשייה. הוא שיגר את חסידיו לקהילות יהודיות רדומות כדי לעוררן ולהפיח בהן חיים יהודיים מחודשים. עד מהרה הפכו אלו למרכזים יהודיים תוססים.

הרבי לא היסס להקריב את האינטרסים של תנועת חב"ד עצמה למען האינטרסים של כלל העם היהודי. כאשר חסידי חב"ד בישראל ביקשו להקים מוסדות איכותיים לילדי 'שמנת', השיב הרבי, כי את הילדים הללו יקלטו בחפץ-לב גם גופים אחרים. "חב"ד צריכה לעשות מה שאחרים אינם רוצים ואינם יכולים לעשות", אמר.

בהכוונתו הישירה הגיעו שליחיו למקומות הנידחים ביותר בעולם. שום דבר לא הרתיע אותם - לא קשיי שפה ומנטליות, לא העדר חברה תומכת, לא חוסר כסף. היה כוח אחד מרכזי שגבר על כל אלה - הרבי. שליח חב"ד היה מוכן לסבול ולהקריב ללא שיעור, כשהוא שואב את סיפוקו מכך שהוא גורם נחת ושמחה לרבי.

כיום, לאחר ארבעים וחמש שנים, אפשר לראות את עוצמת המהפכה שחולל הרבי. שליחיו מפוזרים בכאלפיים (!) נקודות על-פני כדור-הארץ, מתאילנד ועד הונולולו, מהונג- קונג ועד זאיר, מבואנוס-איירס ועד מרוקו ותוניס. בכל מקום הם מהווים הגורם המתסיס והמפריח את חיי היהדות. הם מפיצים אמונה וחסד, שמחה ומסורת יהודית, ומהווים תריס בפני גלי הטמיעה וההתבוללות.

כך הפך הרבי את קומץ החסידים שקיבל תחת הנהגתו למעצמה אדירה, חוצה גבולות ויבשות. מפעל-חייו זה מוכיח יותר מכל דבר אחר את עוצמת מנהיגותו, חזונו ואחריותו הכוללת לכל יהודי בכל קצווי תבל.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)