חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה קורה לך כשאתה צם?


ראיון עם ד"ר פנחס אושר,רופא כללי, ירושלים

אילו תהליכים מתרחשים בגוף בשעת צום?

- הגורם הראשוני שמשפיע על כל מערכות הגוף הוא המחסור בנוזלים. הגוף מתחיל לווסת את הנוזלים שנשארו ברשותו. כלי-דם פחות חיוניים נסגרים, ובאופן כללי יש פחות זרימת דם ב'היקף' - בידיים וברגליים - כדי לשמור את מלאי הנוזלים לאברים החיוניים. עם גבור המחסור בנוזלים מתחיל הגוף לקמץ בהם עוד יותר, וחלה ירידה בהפרשות נוזלים. יש לזה השפעה רבה על הכליות ואברים אחרים.

השפעת הרעב מתונה יותר?

- הנוזלים חיוניים לגוף יותר ממזון, ולכן אנו מרגישים את הצימאון לפני הרעב. כאשר חלה הפסקה באספקת המזון לגוף, מתחיל הגוף לנצל את המאגרים הפנימיים - השומנים והסוכרים שבדם, בכבד וכו'. אלה מתחילים להתפרק כדי לספק אנרגיה להמשך תיפקוד האברים החיוניים. פירוק זה מכניס את הגוף לחומציות- יתר, ומופר האיזון הטבעי והבריא.

צום כמו יום-הכיפורים דיו כדי לחולל תהליכים אלה?

- בהחלט, אבל כאשר מדובר בצום של יום אחד ובאדם בריא - לא נגרם שום נזק ממשי לגוף, ויש אף רופאים הסבורים שיש בצום כזה תועלת מסויימת. אם הקב"ה ציווה עלינו לצום ביום הזה - ודאי שאין הצום גורם נזק.

יש אנשים שגם צום כזה משפיע קשה על הרגשתם.

- כל עוד הם בריאים - ההשפעה מתבטאת רק בתחושה האישית. הצום אינו גורם נזק, אלא שיש אנשים שחשים חולשה, ולעומתם יש כאלה שהצום כמעט אינו משפיע על הרגשתם. זה עניין אישי. למשל, אדם שיש לו נטייה לצרבת או הסובל מכיב-קיבה, יחוש מוקדם יותר את השפעת הצום, שמעלה את רמת החומציות של הגוף.

למי מסוכן לצום?

- חולי-לב מהווים קבוצה שהשפעת הצום עליהם עלולה להיות מסוכנת. כך גם חולים במחלות כליות, כבד, דרכי-הנשימה, זרימת הדם להיקף וכו'. בכל מקרה אין לקבל החלטה לבד. צריך לקבל חוות-דעת רפואית, ולאחר מכן לפנות אל רב פוסק-הלכה ולקבל פסיקה הלכתית.

מה בדבר יולדות ומניקות?

- יולדות חייבות להפסיק את הצום משעה שהחלו צירי-הלידה, ואסור להן לצום שלושה ימים לאחר הלידה. מניקות - הצום אינו מהווה עבורן שום סכנה בריאותית, אלא רק עלול לפגוע בהפרשת חלב. זו אינה עילה לביטול הצום. אך אני חוזר שוב: בכל בעיה מוגדרת יש לפנות לרב פוסק-הלכה.

האם רצוי למעט בפעילות בצום?

- הפעילות דורשת נוזלים, מגבירה את השימוש במאגרים הפנימיים ומעלה את החומציות בגוף. על-כן מומלץ למעט בפעילות של הליכה וכו' במשך הצום.

אכילה ושתייה מרובות לפני הצום יכולות להועיל?

- לא להגזים. הכלל שנכון כל השנה, לפיו אין לאכול יותר מדי, נכון גם בערב צום. הגוף אינו יכול לאגור בבת-אחת כמויות גדולות של מזון, והוא פשוט מפריש אותו החוצה. אפשר (וצריך, על-פי ההלכה) לאכול הרבה בערב יום-הכיפורים, אך טוב לעשות זאת בכמויות קטנות ובתדירות גבוהה יותר, ולהתחיל מהבוקר. גם אין להגזים בשתייה. כאשר רמת הנוזלים בגוף עולה פתאום, מתחיל הגוף להפעיל במלוא הקצב את מנגנוני הוויסות שלו, ועלול להפריש גם נוזלים חיוניים. רצוי להתחיל להרבות בשתייה ימים אחדים לפני יום- כיפור, ובדרך זו לאפשר לגוף לאגור יותר נוזלים.


 

 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)