חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תנועת חב"ד בארץ ישראל

מאז ייסודה של תנועת החסידות היו רועיה קשורים בחבלי עבותות לארץ-ישראל והם פעלו למען היהודים שהחלו לשוב לארצנו הקדושה, אך את התנופה הגדולה להתיישבות החב"דית בארצנו נתן כ"ק אדמו"ר רבי יוסף-יצחק זי"ע, אדמו"ר הריי"צ, הנשיא השישי של חסידות חב"ד. ביקורו בארץ-הקודש, בשלהי קיץ ה'תרפ"ט, העצים ותרם רבות לביסוס המעמד החב"די בארץ-ישראל.

בשנת תש"ט (1949) ייסד אדמו"ר הריי"צ את היישוב כפר-חב"ד, שקלט את חסידי חב"ד שנמלטו מרוסיה  בתום מלחמת-העולם השנייה.

בשנת תש"י הסתלק האדמו"ר הריי"צ ואת מקומו מילא חתנו רבי מנחם מענדל שניאורסאהן זצ"ל, נשיא דורנו. הרבי החל להוביל מהפך אדיר בהתפתחות חב"ד בארצנו הקדושה. ביוזמתו ובהשראתו הברוכה נפתחו נוסדו קהילות נוספות של חסידי חב"ד ונפתחו מוסדות חינוך חדשים, בתי-כנסת, מוסדות להפצת היהדות, החסידות וקירוב הלבבות, וכמו-כן מוסדות צדקה וחסד. הרבי הניח יסודות איתנים להגשמת חזונו הגדול: הפיכת ארץ-הקודש למפעל ענק של הפצת מעיינות החסידות וקירוב הלבבות.

התרחבות והתפשטות המוסדות נמשכת והולכת תודה לא-ל מאז ועד היום, והיא מוסיפה להתרחב בצורה מופלאה, "יתיר מבחיוהי". על-אף ההעלם וההסתר שבו אנו שרויים, רואים במוחש על כל צעד ושעל בפעילות ובעסקנות החב"דית כי "מה להלן עומד ומשמש אף כאן עומד ומשמש", ו"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".

אין יום שלא תשמעו בו על פתיחת עוד כיתה, עוד גן-ילדים, עוד בית-ספר או 'חדר' חדש, קומה נוספת בישיבה, על יציאת עוד משפחה לשליחות ועל אפיק פעילות חדש. אכן, אם בראשית ימי נשיאותו של הרבי היה מצבה של חב"ד בארץ בבחינת "ראשיתך מצער", כיום אפשר בהחלט לומר עליה "ישגה מאוד".

אלפי משפחות החסידים הפזורות בכל רחבי הארץ, רבבות האוהדים והמעריצים והמקורבים באי בתי-חב"ד, ההורים לילדים המתחנכים במוסדות חב"ד, עשרות הישיבות, הקטנות והגדולות, הכוללים, מוסדות החינוך לכל הגילאים, מפעלי החסד, מכוני ההוצאה לאור, וכל המפעלים הגדולים להפצת היהדות – תורמים לבניין צביונה של ארץ-הקודש כפלטרין של מלך, כפי שהיא מוארת באור התורה והחסידות.

המאמרים המובאים כאן לוקטו מתוך "אבלום חב"ד" אשר יצא לאור על ידי אגודת חסידי חב"ד בארצנו הקדושה (ע"ר) באלול תשס"ח (2008).

בכתיבת המבוא ובעריכתו השתתפו  הרה"ח הר"ר מנחם-מענדל הלוי ברוד, הרה"ח הר"ר יוסף-יצחק לבנהרץ והרה"ח הר"ר ישראל אריה לייב לאופר. את האלבום הפיק מזכ"ל אגו"ח – הרה"ח הר"ר אריאל למברג.

תנועת חב"ד תוקעת יתד בארץ ישראל
אדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד, פעל רבות למען יושבי הארץ והדרים בה, וכעדותו המפורסמת לאחר שחרורו ממאסרו, שהזכות "שעמדה לנו", היא התעסקותו ביישוב ארץ-ישראל, המכוונת כנגד ארצות החיים ושער השמים.

והיה ראשיתך מצער
ביסוסה של תנועת חב"ד בארץ ישראל והתרחבותה הגדולה החלו עם עלותו לכס נשיאות חב"ד של הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן זצ"ל, בשנת תשי"א (1951). ההתיישבות החב"דית באותה תקופה מנתה כמאה משפחות בירושלים, שבעים משפחות בכפר חב"ד ועוד כמאתיים משפחות שהיו פזורות בקהילות קטנות של חב"ד בישובים שונים.

חב"ד מתבססת ומתרחבת בארץ ישראל
יום קבלת הנשיאות על ידי הרבי יתברר לימים כיום שהוביל מהפך אדיר בהתפתחות חב"ד בארצנו הקדושה. ביוזמתו ובהשראתו הברוכה נפתחו מוסדות חינוך חדשים, בתי-כנסת, מוסדות להפצת היהדות, החסידות וקירוב הלבבות, וכמו-כן מוסדות צדקה וחסד.

קהילות חב"דיות לתפארת
אלפי משפחות של חב"ד התבססו בארץ ישראל בעשרות קהילות גדולות, ובראשן כפר חב"ד, ירושלים, לוד, נחלת הר חב"ד שבקרית מלאכי, בצפת, ברחובות, באלעד, בקריית-גת, בביתר עילית, בנתניה, במגדל העמק, ובעוד ערים רבות בארץ.

מוסדות חינוך חב"ד בארץ ישראל
פריחתה של תנועת חב"ד בארץ ישראל נזקפת לזכות מערכת החינוך החב"דית שהרבי מליובאוויטש הקדיש לה תשומת לב מיוחדת במינה. הרבי דאג לייסד רשת חינוך עניפה החל מגני הילדים ועד לישיבות קטנות וגדולות וסמינר לבנות. מסירותם של הצוותים החינוכיים העמידו דורות של תלמידים בכל קהילות חב"ד ואלה משמשים כיום צבא החלוץ של תנועת חב"ד המרכיב את מערך השלוחים של חב"ד בארץ ובערים רבות בעולם.

חב"ד – עם כל הלב לכל אחד
חזונו הגדול של הרבי בפריצה אל ה'חוצה' והכנת העולם כולו לביאת המשיח - בא לידי מימוש ביסוד צעירי אגודת חב"ד שמרכזו בכפר חב"ד. יותר ממאתיים ושלושים סניפים – בתי חב"ד – פועלים במסגרת זו בכל רחבי ארצנו הקדושה והם מגשימים את הוראותיו של הרבי ואת חזונו לגאולה השלמה. לצידם פועל ארגון נשי ובנות חב"ד, הן מישור הפנימי והן בהפעלת נשי חב"ד בפעילות רווחה וחסד לטובת ציבור הנשים בישראל.

המוסדות המרכזיים של תנועת חב"ד בארץ ישראל
ההיררכיה של תנועת חב"ד מורכבת ממספר לא גדול של מוסדות ארציים ומרכזיים. בראש התנועה פעולת "אגודת חסידי חב"ד" שעניינה הטוויית דרכה של התנועה והיא נושאת בתפקיד הייצוגי של תנועת חב"ד בישראל. על הפעילות החב"דית אחראית "צעירי אגודת חב"ד" ובמסגרתה פועלים למעלה ממאתיים ושלושים בתי חב"ד. על מערכת החינוך היסודית אחראית "רשת אהלי יוסף יצחק" וארגון נשי ובנות חב"ד פועל בקרב הנשים. קהילות חב"ד ומוסדות החינוך העל יסודיים פועלים בניהול מקומי וכפופים למרות אגודת חסידי חב"ד ו"ועד רבני אנ"ש" שהוא הגוף הבורר והפוסק בתנועה.

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)