חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלום וביטחון

עמדותיה של תנועת חב"ד בנושא שלום וביטחון מבוססות על משנתו של הרבי מליובאוויטש. הרבי לא התערב בפוליטיקה. הוא עמד בקשרים הדוקים עם כל צדדי המפה הפוליטית בישראל. פוליטיקאים מימין ומשמאל באו לבקרו, והוא קיבל את כולם באהבה. יעץ, עודד, חיזק ואיחל לכולם רק טוב. עמדותיו לא הושפעו אפוא משיקולים זרים וממניעים פוליטיים, חלילה. הוא דיבר מתוך כאב אמיתי ומתוך דאגה גדולה לשלום העם והארץ. הרבי דאג לכל יהודי בכל פינה בעולם ושלח אליה את שליחיו. בוודאי שדאגתו של הרבי למליוני יהודים בארץ ישראל חייבה אותו להביע את חזונו על הדרך שבה יוכלו בני עמנו לשכון בשקט ובבטחה בארץ מולדתנו.

למרות שעמדותיה של חב"ד ברורות, אין תנועת חב"ד נוטלת חלק בזירה הפוליטית ואין היא שולחת נציגים מטעמה לכהן במשרות פוליטיות בכנסת או בממשלה. זו הראיה כי עמדותיה של חב"ד הן עמדות טהורות הנובעות מהדאגה האמיתית לטובת בני עמנו, ללא כל הבדל.

מה קרה לה, לאהבת ארץ-ישראל?
הגיע הזמן להתנער מכל הפחדים והחששות ולחזור לטפח את האהבה לארץ-ישראל. נער יהודי צריך להרגיש קשר נפשי עמוק לחברון, שם טמונים אבותיו ואמותיו; לבית- לחם, שם רחל אמנו מבקשת רחמים על בניה; לירושלים, שם עתיד להיבנות בית-המקדש השלישי.

"שטחים תמורת שלום" - שאלה מגמתית
למשל השאלה המפורסמת: "שטחים תמורת שלום". זו שאלה מכוונת ומגמתית, משום שהיא מציגה את המציאות כאילו עלינו לבחור בין 'שטחים' לבין 'שלום'. אילו היתה השאלה מנוסחת אחרת - "ביטחון תמורת אפשרות לשלום" - היא היתה נשמעת לגמרי אחרת.

הטיעון הצודק והמוסרי כנגד טענת ה"כיבוש"
התורה בוחרת לפתוח בסיפור הבריאה כדי לספק לנו תשובה הולמת מול טענות הגויים: "ליסטים אתם, שכבשתם". זו התשובה הניצחת לטענות נגד ה'כיבוש'.

התשובה שנתנה התורה לטענות הגויים
יש רק תשובה אחת שעליה אי-אפשר לערער - ההבטחה האלוקית. אם נציגינו יהיו נבונים דיים - ואולי נכון יותר: אמיצים, כדי שלא להיבהל מכמה צעקנים - הם יפתחו את ספר- הספרים, התנ"ך, ויקראו מתוכו את הפסוקים המתאימים.

מהו באמת העימות הישראלי-ערבי?
צריך להצהיר בגלוי: הסכסוך עם הערבים אינו על שטח, אלא על עצם קיומנו כאן. העובדה שמתנהל וויכוח על "שטחים תמורת שלום", הינה פרי הצלחתה של התעמולה הערבית שהצליחה להפוך את היוצרות ולהשריש הנחות-יסוד שקריות ומסוכנות.

האם מותר ליטול סיכונים ביטחוניים למען שלום?
השאלה אינה ארץ-ישראל או שלום. השאלה האמיתית היא - אם מותר ליטול סיכונים בטחוניים למען 'תקוות' שלום. כל הנושא של 'ארץ-ישראל', שלמותה וקדושתה, נדחים הצידה מפני השאלה הגדולה והמרכזית - שאלת פיקוח-נפש שיש במסירת שטח כלשהו לידי הערבים.

מוטב ללמוד בדרך הקלה; למה להיכוות
ילד קטן שאינו מקשיב לאזהרות הוריו "לא לשחק באש", אינו לומד עד שהוא נכווה באש. עד מתי ינהג עם שלם כמו אותו ילד קטן?

הסמכות שנותנת ההלכה למומחי הביטחון
כאשר מומחה ביטחון אומר, שלדעתו אפשר לוותר על שטחים תמורת שלום, אין זו חוות-דעת ביטחונית אלא דעה פוליטית. איש הביטחון צריך להשיב אם מבחינה אסטרטגית יש במסירת שטחים לערבים סיכון בטחוני במקרה שהצד השני יבקש לתקוף.

שוב 'מגעים', שוב טרור
מה הסיבה להתפרצותו המחודשת של הטרור, אחרי חודשים של שקט יחסי? למה כשאין 'שיחות שלום', הצלחותיהם מועטות ואפסיות, ואילו משאך מתחילות השיחות, הם מצליחים לבצע את זממם?

למרות הדאגות אנחנו אופטימיים
אנו שייכים לבעלי התקווה האופטימיים. אכן, המצב הקיים מדאיג. אמת, ארץ- ישראל נתונה עכשיו בסכנה. אמנם צריך לעשות הכול כדי לעצור את המהלכים המסוכנים, כי בינתיים עלול עוד יהודי לשלם בחייו בגללם. אבל בטוחים אנו שהסוף יהיה טוב.

גם בעבר היו פיגועים אבל בעבר נלחמו בהם
ההתנתקות ממסורת ישראל היא שהצמיחה את השלטון הנוכחי, המגובה בתרבות נטולת ערכים יהודיים. מכאן צמחו החידלון, ההתרפסות והכניעה. מכאן צמחה האידאולוגיה שצריך לרצות ולפייס את התוקפן והטרוריסט, בתקווה שייאות להשלים עמך, אחרי שיפשיטך מכל נכסיך ויותירך ערום ועריה.

הנס הנמשך של קיומנו בארץ
אנחנו המדינה היחידה בתבל שאויביה מדברים בגלוי ובמפורש על הצורך להשמידה. קיומנו הוא נס מתמשך, שעוצמתו גוברת עם חלוף השנים, והוא גם מחייב אותנו להכרת-תודה הולמת.

יש יעד, יש מטרה
רובו ככולו של הציבור בישראל, ועמו גם הממשלה, עוסקים בהווה. רצים אחרי האירועים, קופצים מבעיה לבעיה. אבל יש יהודים החושבים קדימה, מעבר לאירועי העימות הנוכחי



תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)