חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מצוות לעם

במהלך שנות נשיאותו של הרבי מליובאוויטש, הכריז הרבי על מצוות מסויימות כ"עשרת המבצעים" שקיומם על-ידי עם ישראל, יקדם את השמירה, ההגנה וההצלה של עם ישראל. בהמשך יצא הרבי בקריאה שכל יהודי יקנה אות בספר תורה כללי.
אהבת ישראל
המשמעות האמיתית של אהבת-ישראל היא - לאהוב יהודי כפי שהוא, על מעלותיו ומגרעותיו. לאהבו כי הוא יהודי, אח. לאהבו למרות שאולי (נדמה לנו ש)זה לא קל כל כך, ולמרות שיהודי זה אף מפריע לנו במידה מסויימת. זו אהבת-ישראל! אהבת-ישראל אמיתי, בלתי תלויה בדבר, היא כיום צו-השעה. בהתלכדות ובהתאחדות תשרה עלינו ברכת הבורא.

חינוך
החינוך הוא הכל: הוא יקבע את העתיד; הוא יחרוץ את דינו של הדור הבא; הוא, ולא דבר אחר, יעצב את מהותו של העם היהודי בשנים הבאות.
חינוך המתבסס על מערכת ערכים ומוסר של מותר ואסור, שחוברה בידי אדם, עשויה להתנפץ אצל הילד, כשיתבגר מעט וישאל את השאלה הפשוטה: "מי קובע?" "מי אמר שזה מוסרי וזה בלתי-מוסרי?" רק חינוך הנשען על ההכרה בקיומו של האלוקים ובמערכת מוסר שנקבע בידי שמים, הוא יציב ובר-קיימא. הילד יודע, שלפניו מערכת ברורה, יציבה ושלימה. הוא מבין, שלא הוא הקובע מה מותר ומה אסור, אלא האלוקים הוא המחליט. על כך אין הוא יכול לערער.

תורה
התורה איננה חכמת-אנוש. היא עומדת גבוה הרבה מפרי-הגותם של בני-האדם. התורה היא חכמתו של הבורא. הדרך היחידה שבה גילה האלוקים את "מחשבותיו" לבני האדם - היא באמצעות התורה. כשיושב יהודי ולומד את התורה - הוא לומד, איפוא, את חכמתו ודעתו של הקב"ה. לכן חשוב מאוד ללמוד מידי יום יום את דברי התורה. זה יכול להיות מקרא, משנה, גמרא, הלכה, חסידות ועוד - העיקר הוא לרענן את הנפש מידי יום בדברי-תורה. כדאי גם לפתוח כל כינוס, פגישה ואסיפה בדברי-תורה.

תפילין
מצוות התפילין היא אחת המצוות שעליהן נאמר, כי הן שקולות כנגד התורה כולה. מצוה זו היא גם אחת משלוש המצוות המהוות "אות" לקשר של העם היהודי עם האלוקים (השתיים האחרות הן מילה ושבת). למצוות התפילין גם יש סגולה להרתעת אויבים מלפגוע בעם ישראל. דבר זה מקנה למצוה זו חשיבות יתירה נוכח העובדה, שאנו מוקפים אויבים שאינם חדלים מלחשוב מזימות כנגדנו. על הפסוק: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא ויראו ממך", אומרים חז"ל: "אלו תפילין שבראש".

מזוזה
המזוזה היא מצוה אשר העם היהודי רוחש כלפיה חיבה מיוחדת.למזוזה משמעויות אחדות. היא משמשת כסמל, "סמל מעמד" - אות למעמד יהודי. אולם עיקר חשיבותה של המזוזה הוא בכך, שהיא משרה את קדושתו של הבורא בבית היהודי. כאשר הבית נמסר לרשות הבורא - מובן שהוא שומר ומגן עליו ועל המתגוררים בו. מכאן סגולתה של המזוזה כמגינה על בני הבית גם בעת צאתם ממנו, על יסוד הפסוק: "ה' ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם" (תהילים קכא,ח).

צדקה
מצוות הצדקה היא מן החשובות שבמצוות. "גדולה צדקה" - אמרו חכמינו - "שמקרבת את הגאולה"! מצוות הצדקה מכפרת על חטאי האדם כפי שנאמר "וחטאך בצדקה פרוק"!. בנתינת צדקה אנו מרגילים את עצמנו לתת את נפשנו למען הדברים שבהם אנו מאמינים. כאשר האדם נותן חלק מכספו למטרות צדקה - הוא נותן בכך את נפשו.

בית מלא ספרים
גם אם מבחינת הזמן העומד לרשותנו ללימוד, אין אנו זקוקים ליותר ממספר מצומצם של ספרים, ראוי להחזיק בבית ספרי-קודש רבים ככל האפשר. ספרי-קודש המצויים בבית משווים לו אוירת קודש ומקדשים אותו. הם גם מהווים אתגר בפי בני הבית, כאומרים: ראו, עדיין לא למדתם אותנו, עדיין אינכם שותפים לדברי-החכמה האצורים בנו.

נרות שבת-קודש
נרות השבת והחג הם קרן האור שמאירה ומחממת זה דורות רבים את הבית היהודי. אותן שלהבות קטנות מקרינות סביבן אור יהודי וקדושה עתיקת-יומין שבכוחן להחיות את נשמותינו בתקופה דלת-אור זו. בנרות הללו אצורה עוצמה רוחנית מופלאה. הם מאירים את הנפש, את הבית, את השבתות ואת החגים. הכל מתחיל לקרון, להיראות אחרת. הם מכניסים עמם אוירה של קדושה, מיסתורין, הוד. מסלקים את האפרוריות של ימי החול ומעניקים ייחוד לכל חפץ ולכל פעולה של השבת ושל החג.

כשרות המזון
מצות הכשרות זכתה למעמד מיוחד בעם ישראל. עובדה היא, שרובו של העם היהודי מתייחס ברצינות לנושא הכשרות. גם יהודים שאינם מגדירים את עצמם כ"דתיים" או "מסורתיים" משתדלים לשמור על כשרות במידה זו או אחרת. רבים דואגים להפרדה בין בשר לחלב; אחרים מקפידים לקנות בשר רק באיטליז כשר; ויש נזהרים לפחות שלא להכניס למטבחם בשר בעלי-חיים בלתי כשרים. המשותף לכולם הוא יחס של רצינות לעניין הכשרות.

טהרת המשפחה
חוקי היהדות מקדשים את חיי המשפחה. מרוממים את הקשר שבין איש לאשתו מהרמה הגופנית-הבהמית אל רמה גבוהה של קדושה, טוהר והתעלות. היהדות אינה שוללת, חלילה, את חיי האישות. היא רק דורשת להעלותם ולקדשם. גישה זו מעניקה תוכן אחר לגמרי לחיי המשפחה.

אות אישית בספר התורה
מצווה על כל יהודי שיכתוב ושיהיה לו ספר תורה כשר. מאחר ורוב האנשים אינם מסוגלים לכתוב ספר תורה, בשל המורכבות הרבה הקשורה בכך, לרבות הוצאה כספית של עשרות אלפי דולרים שיש לשם עבור הקלף, סופר סת"ם שעמל על כתיבתו במשך כשנה, הוצאות הגהה ועוד, המליץ הרבי מליובאוויטש שכל יהודי יהיה שותף בספר תורה כללי, בכך שיקנה אות אחת לפחות בספר תורה זה, ובכך יהיה שותף בספר התורה כולו. בדרך זו גם מושגת אחדות בין כל היהודים השותפים באותו ספר. ככל שיותר יהודים מאוחדים ביניהם, מחזק הדבר את חוסנו הרוחני של עם ישראל.

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)