חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:44 זריחה: 5:35 י"ב בסיון התש"פ, 4/6/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הקושי בשילוב הניגודים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1455 - כל המדורים ברצף
אוספי הניצוצות ומלבי הגחלת
יש חדש
הקושי בשילוב הניגודים
יעקב ועשיו
הקול והידיים
עומדים מוכנים
שוליית החייט
הבארות והמקדש
הכתבה שנתנה סימן משמים
של מי ספר התורה?

הפרשה נפתחת במילים: "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם, אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק". מדוע אחרי שכבר נאמר כי יצחק הוא בנו של אברהם צריך לכפול ולומר "אברהם הוליד את יצחק"? מסביר רש"י: "לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה... מה עשה הקב"ה? צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכול אברהם הוליד את יצחק".

מסגנונו של רש"י – "מה עשה הקב"ה?" – משמע  שהקושיה של ליצני הדור כבדה כל-כך, עד שנדרש לה פתרון מיוחד במינו – לדמות את פניו של יצחק לאלו של אביו, אברהם. לכאורה מה הרבותא בכך, והלוא דרך העולם הוא שילדים נוטים להיות דומים להוריהם. כאן נראה שהקב"ה חולל נס מיוחד שיצחק היה דומה לאברהם.

נס 'קשה'

הקושי שבדבר מזכיר את הביטוי 'קשה' שנאמר על כמה דברים, כמו "קשה כקריעת ים סוף". הקושי שבקריעת ים סוף אינו בעמידת המים כחומה, שאין זה קושי כלל לגבי הקב"ה בורא שמים וארץ. הקושי הוא בצורך לשלב בעת ובעונה אחת מידות מנוגדות – מידת הדין ומידת הרחמים.

קריעת ים סוף נשאה הפכים: לבני ישראל היא הייתה ישועה והצלה, אך באותה שעה הביאה כיליון על המצרים. באותה שעה טענה מידת הדין "מה נשתנו אלו מאלו? אלו עובדי עבודה זרה ואלו עובדי עבודה זרה". על-פי חוקי הבריאה שקבע הקב"ה ב'סדר ההשתלשלות' של העולמות יש להתחשב במידת הדין, ובכל-זאת הקב"ה התעלם מכך וחולל את הנס ששילב את שני הקווים המנוגדים.

פנים שונות

בזה בא לידי ביטוי הקושי ביצירת הדמיון בין אברהם ליצחק. מידתו של אברהם הייתה מידת החסד, ואילו מידתו של יצחק הייתה מידת הגבורה. תווי פניו של אדם מושפעים מהמאפיינים הרוחניים של נשמתו. מידת החסד ומידת הגבורה מנוגדות לגמרי זו לזו, ולכן על-פי כללי 'סדר ההשתלשלות' יצחק לא היה יכול להידמות לאביו.

ובכל-זאת התעלם הקב"ה מ'סדר ההשתלשלות', וכל זה כדי להתמודד עם "ליצני הדור", אלה ה'קליפות' המתנגדות לקדושה. כאשר הללו מנסים לטעון שמהותו של יצחק איננה קדושה, אלא באה מאבימלך, אין הקב"ה מתחשב כלל ב'סדר ההשתלשלות', ומדמה את פניו של יצחק לאלו של אברהם.

תשובה ל'ליצנים'

השילוב של אברהם ויצחק נושא עמו הוראה לכל יהודי, שביכולתו לעבוד את הקב"ה בכל תנועות הנפש: לעיתים עליו להיות בתנועה נפשית של שמחה וחסד, מידתו של אברהם, ולעיתים במרירות הנפש, בבחינת ה'גבורה' של יצחק.

אולם כאשר יש ספק אם לנקוט את מידת החסד או את מידת הגבורה, יש לזכור שיצחק דמה לאברהם ולא להפך. לכן יש להעדיף את מידת ה'חסד', במיוחד בכל הקשור ליהודי שני, שאז בכל מקרה מרוויחים את מצוות אהבת רֵעים.

 (תורת מנחם כרך מא, עמ' 291)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)