חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:42 זריחה: 6:08 י"ג בחשון התש"פ, 11/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מחשבה חמורה ממעשה?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1531 - כל המדורים ברצף
לא יורדים מסדר היום
יש חדש
מחשבה חמורה ממעשה?
תוכחה
העצה היחידה
פעמיים אהבה
וידוי ונס
אהבה וגאולה
מירושלים לשבי ובחזרה
אמת בדיבור ובמעשה

פרשתנו מציינת את דין 'פיגול' בקרבנות. הכוונה למחשבת פסול שחשב הכוהן במהלך הקרבת הקרבן. הרמב"ם מונה שלוש מחשבות הנחשבות 'פיגול', ואחת מהן היא 'מחשבת הזמן': הכוהן חשב לאכול את הקרבן אחרי מועד האכילה המותר. במצב כזה הקרבן נפסל.

אך מה הדין אם במהלך ההקרבה הכול היה תקין אולם בפועל הבשר לא נאכל בזמן המותר? במצב כזה אין הקרבן 'פיגול'. אמנם הבשר אסור באכילה והוא נחשב 'נותר', אולם הקרבן עצמו מכפר על בעליו. מחשבה לאכול את הקרבן אחרי הזמן שחשב הכוהן בשעת השחיטה, קבלת הדם, הולכתו למזבח או זריקתו על המזבח – פוסלת את הקרבן, ואילו השארת הבשר בפועל אחרי הזמן – אינה נחשבת 'פיגול'.

בין כלל לפרטים

הדבר מעורר תמיהה: אם מחשבה בלבד הופכת את הקרבן ל'פיגול', איך ייתכן שעשיית הדבר בפועל אינה פוסלת את הקרבן אלא הוא מתקבל לרצון ומכפר על האדם? אמנם המחשבה יש לה תפקיד מהותי בקרבן, אבל כלום היא חשובה מעצם המעשה?

הסבר הדברים: יש הבדל מהותי בין המחשבה למעשה. המחשבה כללית, ואילו המעשה מורכב מפרטים, שכל אחד ואחד מהם עומד לעצמו. לכן כשמתרחשת מחשבת פסול – היא פוסלת את הקרבן כולו, שכן המחשבה כללית ונוגעת בעצם מהותו של הקרבן; ואילו כאשר פרט מעשי כלשהו לא בוצע כהלכה, אין זה אלא פרט לקוי, ואין הוא פוגם במהות הקרבן.

קבלת עול

עבודת הקרבנות היא עבודה רוחנית שצריכה להיעשות תמיד בנפשנו פנימה. עלינו להקריב את ה'בהמה' שבנו לקב"ה. וכשם שבקרבן גשמי יש המחשבה הכללית, כך בעבודה הרוחנית ישנה האמונה, שהיא עניין כללי ורב-חשיבות בעבודה כולה. פגימה באמונה פוסלת את העבודה כולה, כשם שמחשבת פיגול פוסלת את הקרבן.

העבודה בפועל היא בקיום המצוות המעשיות, שכל אחת ואחת מהן נפרדת מחברתה. כאן אם נפל פגם בקיום מצווה אחת, אין הדבר משפיע על מצווה אחרת. אם אדם נכשל במצוות ציצית למשל, אין הדבר פוגם כלל בקיום מצוות תפילין שלו. אבל פגם באמונה הוא פגם בכללות עבודת הבורא.

מלאים מצוות

ההבדל הזה בא לידי ביטוי גם בלשון חז"ל על חשיבותה של קבלת עול מלכות שמים: "משל למלך... אמרו לו עבדיו: גזור עליהם גזֵרות [=ציוויים]. אמר להם: כשיקבלו את מלכותי אגזור עליהם". קבלת עול מלכותו של המלך היא מהותית, ונוגעת לכללות העבודה כולה. ואילו ה'גזֵרות' הן פרטיות, וכל אחת ואחת בעלת תוקף לעצמה.

לכן אמרו חז"ל שאפילו "פושעי ישראל מלאים מצוות כרימון". לכאורה אם הם 'מלאים מצוות כרימון', מדוע מכנים אותם 'פושעי ישראל'? – מפני שיש אצלם פגם מהותי בקבלת עול מלכות שמים, ואז גם אם הם 'מלאים מצוות כרימון' עדיין יש בהם פגם כללי שצריך לבוא על תיקונו.

(תורת מנחם תשמ"ו, כרך א, עמ' 80)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)