חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נרות חנוכה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1721 - כל המדורים ברצף
חירות רוחנית ועצמאות מדינית
יש חדש
נס שכל-כולו גילוי חיבה
נרות חנוכה
נרות חנוכה של חייט
גילוי האור הגנוז
מכישלון להצלה
משיח בשמן
סטודנטים מאירים לניצולי השואה
הדלקה בבית הכנסת

לגרש את הייאוש

״מצוותה משתשקע החמה״ (שבת כא). מצוות הדלקת נר חנוכה נחוצה בעיקר בזמן שקיעת החמה, בשעה שהחושך מכסה ארץ וערפל לאומים והלב מתכווץ מבדידות וייאוש, ונדמה שאין קרן של תקווה וניצוץ של אור וכלו כל הקיצין. דווקא אז מצווה להדליק נר חנוכה, להעלות אור, לגרש את הייאוש ולשאוב ביטחון ואמונה.

(עיטורי תורה)

התורה והפילוסופיה

היוונים רצו להחליף את חוכמת התורה בחוכמת הפילוסופיה. ומה בין זו לזו? הפילוסוף מקבל רק את מה שהשכל מחייב, אבל מה שלא יבין וישיג – יכחיש. ואילו היהודי מאמין שהקב״ה מרומם ומנושא מכל בחינה של חוכמה והשגה, ושתכלית החוכמה היא האמונה ביסודות התורה. הנס של חנוכה היה שהחוכמה האלוקית גברה על החוכמה היוונית.

(דרך מצוותיך)

הפיכת המורדים

״עד דכליא ריגלא דתרמודאי״ (שבת כא,ב). תרמוד, אותיות 'מורדת', רומז למרידה בקב״ה. 'ריגלא דתרמודאי' זו הבחינה השפלה ביותר של המרידה בהקב״ה. הדלקת נר חנוכה פועלת אף בה ביטול וכיליון, ועד שבמקום להיות מורדים, הם מקיימים בעצמם את מצוות נר חנוכה.

(שיחות קודש)

אור קבוע

״קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה״ (שבת כא). הלשון קבעום מלמד, שההשפעות והאורות שמושכים בחנוכה יש להם קביעות ואין הם מסתלקים אחר החג, כמו אחרי שבתות וימים טובים. כי שבת ויום טוב אסורים במלאכה, ולכך כשהאדם שב למלאכתו, שוב איננו במקומו הראשון שבו קיבל את ההארה. אבל ימי החנוכה, שאין בהם איסור מלאכה, ובכל-זאת האורות יורדים למטה, אין הם מסתלקים גם אחרי חנוכה.

(שם משמואל)

חינוך העולם

השל״ה אומר שחנוכה רומז לחינוך העולם, שכן העולם נברא בשביל שמירת התורה, והיוונים רצו לבטל את שמירת התורה. ״וכשגברו החשמונאים, נתגברו התורה והמצוות, וממילא נתחנך העולם״. נמצא שהדלקת נר חנוכה יש בה משום חינוך העולם כולו, והיא מאירה את הבריאה כולה.

(הרבי מליובאוויטש)

נר למשיחי

״כוהניך ילבשו צדק וחסידיך ירננו״ (תהילים קלב,ט). "כוהניך" – החשמונאים, "ילבשו צדק" – יתעטפו בלבוש מלכות, כמו שנאמר: ״והיה צדק אזור מותניו״. "וחסידיך ירננו" – בהלל והודאה. "שם אצמיח קרן לדוד" – אורו של מלך המשיח. "ערכתי נר למשיחי" – נר חנוכה, הרומז לאור הגנוז, אור העתיד של מלך המשיח.

(בני יששכר)

כנגד המתייוונים

״נר חנוכה מצווה להניחה על פתח ביתו מבחוץ״ (שבת כא). הגורמים לטומאת המקדש וקודשיו היו המתייוונים, שמצאו עניין בקליפה החיצונית, בתרבות חוץ ובעבודה זרה. עניינם של נרות חנוכה הוא למשוך את הקדושה אל הנמצאים בחוץ, מרחוק.

(רבי ישראל מקוז'ניץ)

נצחיות החנוכה

בנרות חנוכה יש עניין של נצחיות, כדברי הרמב״ן הידועים שנרות חנוכה ״אין בטלים לעולם״. טעם הדבר, משום שנרות אלה באו על-ידי שלמות עבודת ישראל, כשעמדו על נפשם מתוך מסירת נפש.

(לקוטי שיחות)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)