חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המשכן קיים
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1730 - כל המדורים ברצף
אתם מחליטים לאן הולכים
חדש על המדף
משה ושלמה ועשיית המנורה
נדבת המשכן
ביטל את הקטרוג
לפניו תמיד
החלטה נועזת
המשכן קיים
'שמן למאור' שדיבר אל מאור
אירועים בבית הכנסת

בית המקדש הראשון והשני חרבו, ואולם המשכן שעשה משה רבנו במדבר קיים קיום נצחי, וכשיבוא משיח צדקנו יתגלה ויופיע. הגמרא (סוטה ט,א) אומרת: "משנבנה מקדש ראשון, נגנז אוהל מועד, קרשיו, קרסיו ובריחיו ועמודיו ואדניו". על השאלה היכן נגנז, הגמרא משיבה: "תחת מחילות של היכל". כך גם הגמרא (יומא עב,א; סוכה מה,ב) מפרשת את הפסוק (שמות כו,טו) "עצי שיטים עומדים": "שמא תאמר אבד סברן ובטל סיכוין, תלמוד לומר 'עומדים', שעומדים לעולם ולעולמים".

למה המשכן דווקא קיים לנצח? חז"ל משיבים שתי תשובות. אחת (בתנא דבי אליהו רבה ספכ"ה): "מפני שעשאוהו הכְּשֵׁרִים בנדבת ליבם". תשובה שנייה (סוטה שם), שהמשכן הוא מעשה ידי משה רבנו, ולכן הוא נצחי, שכן מעשיו של משה נצחיים.

עבד נאמן

הקשר בין משה רבנו לנצחיות נובע מהיותו של משה 'עבד נאמן' ("בכל ביתי נאמן הוא", בהעלותך יב,ז). מהותו של 'עבד' כזה היא, שאין לו שום מציאות משל עצמו, וכל מציאותו היא מציאות האדון. לכן הדין הוא "מה שקנה עבד קנה רבו", שכן פעולת העבד אינה מתייחסת לעצמו אלא היא פעולתו של האדון ממש. פעולותיו של משה רבנו הן אפוא פעולותיו של הקב"ה, וכשם שהקב"ה נצחי ומעשי ידיו נצחיים, כך גם מעשי ידיו של משה עבדו נצחיים הם (לקוטי שיחות כרך טז, עמ' 469).

התמסרותו המוחלטת של משה רבנו לקב"ה מתבטאת גם בעבודתו שהייתה מתוך מסירות נפש מוחלטת, עד שהיה מוכן למסור את כל-כולו, ואפילו את שמו שבתורה, למען עם ישראל. לכן זכה שמעשיו נצחיים, שכן מסירות נפש היא למעלה מכל שינוי, הן של זמן הן של גורמים מפריעים (לקוטי שיחות כרך לג, עמ' 129).

עוד דבר שמאפיין את מהותו של משה רבנו הוא מידת האמת, וכפי שנאמר (תנחומא שמות כח) "אמת זה משה". אין הכוונה חלילה שאצל צדיקים אחרים היה דבר לא-אמיתי. כל הצדיקים עבדו את ה' באמת, ופעולותיהם היו אמיתיות. אלא שזו לא הייתה האמת השלמה, החובקת כול, אלא אמת שמייצגת פן מסוים של המהות האלוקית. מעלתו של משה הייתה, שבו האירה האמת האלוקית השלמה והנצחית, שלמעלה משינויים. על דרגה זו נאמר "ואמת ה' לעולם". כלומר, דרגה זו של "אמת ה'" קיימת לעולם ואין בה שום שינוי. לכן זכה משה שגם מעשיו נצחיים.

נצחיות גם בעולם הזה

יתרה מזו, לא זו בלבד שמעשיו של משה נצחיים, אלא אף הוא עצמו נצחי וקיים לעד. על כך אמרו חז"ל (סוטה יג,ב): "לא מת משה... מה להלן עומד ומשמש, אף כאן עומד ומשמש". לכאורה מה החידוש בכך, והלוא כל הצדיקים חיים וקיימים במרומים ועולים בעילוי אחר עילוי? אלא שהחידוש הוא, שכל הצדיקים אכן חיים במציאות הרוחנית, הנשמתית, ואילו בעולם הזה הגשמי הם חסרים. לעומתם, משה רבנו חי גם במציאות הגשמית של העולם הזה.

חז"ל אומרים (תיקוני זוהר תסט): "אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא". נשמתו של משה רבנו מתלבשת ב"חכמי הדור, עיני העדה" שבכל דור ודור (תניא פרק מב), ובמיוחד בנשיא הדור, שעליו נאמר (בראשית רבה פרשה נו,ז) "אין דור שאין בו כמשה". ומכיוון שנשמת משה מתלבשת תמיד ביהודי שחי בעולם הזה, הרי שמשה "לא מת" והוא קיים בכל דור ודור (לקוטי שיחות כרך כו, עמ' 5 ואילך).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)