חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:40 זריחה: 6:11 י"ז בחשון התש"פ, 15/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תיקון ל'חצות'
בירורי הלכה ומנהג

מדורים נוספים
התקשרות 601 - כל המדורים ברצף
שהאבן הטובה שנשחקה לא תלך לאיבוד!
עניינו העיקרי של הנשיא – להביא לימות המשיח, בפועל ממש
כ"ק אדמו"ר הזקן
פרשת וארא
תיקון ל'חצות'
הלכות ומנהגי חב"ד - שבת מברכים שבט

ב'התקשרות' גיליון רנו עמ' 19 סקרתי את עניין 'תיקון חצות' בדברי רבותינו נשיאינו. הוזכר מה שאמרו שבדורותינו העניין שייך בפועל רק לבעלי מדריגה, והאמור בנושא בחסידות מתקיים בעבודה דקריאת-שמע שעל המיטה, ואולי מטעם זה לא (ידוע ש)הקפידו שלא ללכת לישון בשעה זו, כאשר ממילא עסוקים בלימוד קרוב לחצות ו וכמו שכתב בנימוקי או"ח (להרה"צ וכו' ממונקאטש, בעהמ"ח שו"ת 'מנחת אלעזר') בתחילתו, שגם אם קשה להשכים לחצות, על-כל-פנים "תלמידי חכמים הנעורים בלילה בלימודם, בוודאי צריכים לדקדק שיהיו נעורים עד חצות לילה וחצי שעה אחר-כך, כדי שלא יהיו סרוחים בשינה על מיטותם בשעת עת רצון בחצות", עיי"ש.

[הנזכר שם, שענה הבעש"ט שהחצי הראשון של הלילה כבר נתתקן, מקורו במכתבי 'הגניזה החרסונית', ב'התמים' חוברת ז עמ' לד (670). יש להוסיף את המענה של הרבי להרה"ג ר' יצחק הוטנר בנדון (ביומן הנדפס בשיחות-קודש תשי"א, במהדורה החדשה, עמ' 451), שאין נוהגים בחב"ד לערוך תיקון-חצות, והעניין מתקיים על-ידי שלומדים חסידות אחרי חצות. ולהעיר מהמובא בחוברת 'צאנז' (גיליון שנג, עמ' 16), שצדיקים שהקפידו לערוך תיקון-חצות היו מקפידים להסתיר זאת ביותר, ובשם הרה"צ וכו' מקלויזנבורג שתלמידי הבעש"ט ביטלו אמירתו להמון העם, ונשאר לקיימו רק לאלה שמבקשים על גלות השכינה בלבד].

והנה כעת, ב'יחידות' העומדת לצאת לאור במהדורה החדשה של 'תורת-מנחם ו התוועדויות', כרך ג (עמ' 357), נאמר: "יש לשמור על זמני האכילה והשינה... אם די לך בשבע שעות שינה ו צריך להיות אצלך זמן השינה לא יאוחר מהשעה שתים-עשרה בלילה ו אבל, הרגעים של "חצות" לא צריכים להיות מנוצלים לשינה, ולכן אם כבר קראת קריאת-שמע, וישנם עוד רגעים אחדים עד חצות, תנצל רגעים אלו כדי לקרוא שיחה או לערוך חשבון-הנפש, כפי שהסדר אצלך בזה ו ..." (וכבר נכנס הנושא ל'מפתח העניינים' לכרכים א-כו  שיצא כבר, ערך 'חצות'. תודה למערכת 'הנחות בלה"ק').

ויש לברר מהו משך-הזמן הנזכר בדברי הרבי "הרגעים של חצות", "רגעים אחדים" ו שמסתמא הם פחות מדברי הנימוקי או"ח "...וחצי שעה אחר-כך", ולכאורה דבר זה נוגע למעשה.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)