חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברכה שגורמת להעמקת התשובה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1028- כל המדורים ברצף
לעמוד מול הדברים החשובים
יש חדש
ברכה שגורמת להעמקת התשובה
תשובה
לזכור את צורכי ישראל
חייל יהודי
תשובה על תשובה
תשובה מביאה גאולה
לומר הרבה בלי לומר מילה
ברכת חודש תשרי

בפרשת ניצבים הקב"ה כורת ברית עם בני-ישראל לדורותיהם, ומנבא את הדברים שעתידים לבוא על העם. בין השאר נאמר: "והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה, הברכה והקללה, והשבות אל לבבך... ושבת עד ה' אלוקיך... בכל לבבך ובכל נפשך".

כוונת הפסוק בפשטות היא לומר, שכאשר בני-ישראל יחטאו ויסטו מדרך התורה, ישובו בתשובה שלמה לאחר שיחושו את ייסוריה של "הקללה". כאשר אדם נמצא במצב שגורם שיברון-לב, הוא מתעורר בתשובה. אולם על-פי זה יש להבין מדוע נאמר כאן לצד הקללה גם "הברכה", והלוא היא אינה משמשת גורם מזרז לתשובה?

צער גדול

ביאור הדברים: התורה מדברת כאן על תשובה גדולה ועמוקה, שתביא בעקבותיה את הגאולה. התשובה אמורה לחדור לכל נימי הנפש, "בכל לבבך ובכל נפשך". כדי להגיע לתשובה עמוקה כזאת, צריכה גם הסיבה שמביאה אותה להיות מיוחדת ויוצאת מגדר הרגיל.

אכן, כל מצב של צער ושל שיברון-לב יכול לעורר לתשובה, אולם כאשר המטרה היא לגרום התעוררות תשובה עמוקה ביותר, לא דיי בצער רגיל. לכן מדגישה התורה, שה"קללה" תבוא לאחר שתקדם לה ה"ברכה". טבע האדם הוא, שכאשר הדבר הלא-טוב בא לאחר שקדמה לו הטובה, גדלה תחושת הצער ביותר.

התעוררות לתשובה

ידוע שעשיר שנתהפך עליו הגלגל ונעשה עני, צערו גדול פי כמה וכמה ממי שהיה עני מאז ומעולם. לכן ההלכה היא שיש לתת לעני "די מחסורו אשר יחסר לו", וחז"ל אמרו שאם מדובר באדם שהיה עשיר – יש לתת לו "אפילו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו", כי מכיוון שהיה רגיל לכך, מסב לו העדר הדברים הללו צער רב.

לכן נאמר כאן "הברכה והקללה", כדי לבטא את עוצמתה של הקללה, שתבוא לאחר שקודם-לכן תהיה לבני-ישראל ברכה. מציאות כזאת תגרום לבני-ישראל צער גדול, עד שתעורר את ליבם לשוב אל ה' בתשובה עמוקה, "בכל לבבך ובכל נפשך".

ברכה לכל יהודי

לכאורה, על-פי הסבר זה אין הדבר שייך לכל אחד ואחד, אלא רק למי שקיבלו תחילה "ברכה" גדולה, שרק אצלם יכולה לבוא אחר-כך "קללה", שתעורר את ליבם לשוב אל ה'.

אולם האמת היא שכל יהודי מקבל מהקב"ה את מלוא שפע הברכה, שכן הקב"ה הבטיח: "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה". הואיל וכל יהודי הוא בן אברהם יצחק ויעקב, ובני-ישראל הם "בני מלכים" ואף בבחינת "מלכים" – הרי הם ראויים שיינתן להם שפע הברכה בתכלית השלמות. ובוודאי יקיים כל יהודי את רצון ה', ותתקיים אצלו הברכה בקביעות, והתשובה שלו לא תהיה על חטאים, אלא תשובה בדרגה עליונה יותר, של "והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה", מתוך שמחה וטוב לבב.

(לקוטי שיחות כרך יד, עמ' 118)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)