חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להאיר את השמאל
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1092 - כל המדורים ברצף
אותו ויכוח, אותם טיעונים
יש חדש
להאיר את השמאל
חנוכה
למטה מעשרה
נס חנוכה אוסטרלי
משיח בשמן
ההתלהבות היא התכלית
לומר לקרח להאיר
על הניסים

מצוות נר חנוכה דומה למצוות מזוזה  בשני דברים: את שתיהן קובעים בפתח הבית ודווקא מבחוץ. אולם הבדל מהותי יש ביניהן, ואף הוא בשני היבטים: א) את המזוזה קובעים בצד ימין של הפתח, ואילו את נרות החנוכה מציבים בצד שמאל. ב) המזוזה קבועה בחוץ משום שזה תחילתו של הבית, ואילו נרות החנוכה מוצבים בחוץ כדי להאיר את החוץ, את רשות הרבים.

שני ההבדלים האלה קשורים זה בזה. רשות הרבים מייצגת את הצד השלילי, את העדר ההתבטלות בתוך האחדות האלוקית (שהיא 'רשות היחיד'). היא יונקת את כוחה מ'קו השמאל', ולכן נרות החנוכה, שנועדו להאיר את רשות הרבים, מוצבים דווקא בצד שמאל.

אור בחוץ

על מצוות המזוזה נאמר שהיא שקולה כנגד כל המצוות, ואכן, גם בכל המצוות אנו רואים אותם מאפיינים שבמצוות מזוזה: את כל המצוות יש לקיים ביד ימין (ובמלאכת הקרבנות הפרט הזה מעכב אפילו בדיעבד), וכמו-כן אין למצוות קשר עם ה'חוץ'. יש מצוות שחובה לקיימן בפנים, וגם המצוות שאפשר לקיימן בחוץ, ברשות הרבים, אין כאן כוונה מיוחדת בעבור רשות הרבים, אלא אפשר לקיימן בחוץ בדיוק כמו בפנים.

נמצא אפוא שמצוות הדלקת נר חנוכה – שאותה חובה לקיים דווקא בשמאל ודווקא בחוץ – נבדלת מרובן ככולן של המצוות, ולא רק ממצוות מזוזה.

אור אין-סופי

מוסבר בתורת החסידות, כי ההבדל בין מצוות עשה למצוות לא-תעשה הוא, שמצוות עשה מושכות לעולם הזה אור אלוקי הזקוק לכלי-קיבול מתאים, ואילו מצוות לא-תעשה מושכות אור אלוקי שאינו מוגבל במגבלות של כלי-קיבול. לכן מצוות עשה יכולות להתקיים רק באמצעות דברים מותרים, ואילו מצוות לא-תעשה מתקיימות על-ידי (אי-עשייה של) דברים אסורים.

האור האלוקי שבמצוות לא-תעשה גדול כל-כך ואין-סופי כל-כך, שביכולתו להגיע עד המקום הנמוך ביותר ולפעול גם שם. כשיהודי דוחה מפניו את הדבר האסור, הוא פועל בירור באותו דבר, בכוחו של האור האלוקי הבלתי-מוגבל.

זיכוך רשות הרבים

ובזה המעלה הגדולה של נרות החנוכה – על-ידי קיום המצווה הזאת, בעשייה חיובית (ולא רק בהימנעות מעשייה, כבמצוות לא-תעשה) יורד לעולם האור האלוקי הבלתי-מוגבל, שבכוחו להאיר את 'קו השמאל' ואת רשות הרבים.

בכך עולה מעלת מצוות נרות חנוכה אף על מצוות לא-תעשה: בקיום מצוות לא-תעשה דוחים את הדברים האסורים, אך אין מזככים אותם; ואילו על-ידי נרות חנוכה מאירים את ה'שמאל' ואת 'רשות הרבים'. על-ידי קיום מצווה זו פועלים שגם 'רשות הרבים' תזדכך ותהיה מוארת, כפי שעל-ידי קיום מצוות עשה מזדכך הדבר הגשמי שבו מקיימים את המצווה.

(לקוטי שיחות כרך ה, עמ' 223)  


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)