חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עדויות מול מסורת
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1102 - כל המדורים ברצף
ליצור את הכלי לברכה האלוקית
יש חדש
עדויות מול מסורת
שמן זית
סיבה לאכול
המטבעות הנוצצים
המשכן קיים
סופו להיות שמח
המשפחה הפצועה באה לחזק
כמעט תאונה

בציווי על עשיית הציץ, שהכוהן הגדול היה שם על מצחו, נאמר: "ופיתחת עליו פיתוחי חותם קודש לה'". משמעות הציווי היא, שיש לחרוט על הציץ את המילים "קודש לה'".

בעניין זה יש מחלוקת בין חכמים לבין רבי אליעזר בן ר' יוסי: חכמים קבעו שהמילים האלה נחרטו בשתי שורות – בעליונה נכתב שם הוי-ה, ובשורה התחתונה נכתב 'קודש ל...'. לעומתם העיד רבי אליעזר: "אני ראיתיו בעיר רומי, וכתוב עליו קודש לה' בשיטה (=בשורה) אחת".

למרות עדותו זו של רבי אליעזר, הרמב"ם פוסק שיש לחרוט על הציץ את המילים 'קודש לה'" בשתי שורות, והוא מוסיף: "אם כתבו בשיטה [=בשורה] אחת – כשר, ופעמים כתבוהו בשיטה אחת".

צורת המנורה

המאירי מסביר זאת בכך, שכאשר יש לחכמי ישראל מסורת העוברת מדור לדור, אין היא מתערערת אפילו על-ידי עדות: "לא הכחישו את הידוע אצלם אף בעדות ראִייה". אך קביעה זו דורשת הסבר, שהרי אין מדובר כאן בעדות סתמית, אלא בעדות ראִייה של אחד מגדולי החכמים, רבי אליעזר בן ר' יוסי, שאין שום ספק על עדותו?!

שאלה דומה מצאנו בעניין מנורת המקדש. על 'שער הניצחון' שנבנה ברומי לכבוד טיטוס יימח שמו, לאחר ניצחונו של ירושלים, מופיע תחריט של מנורה, שיש האומרים כי היא מנורת המקדש. בתחריט מצויירת המנורה כשקניה מעוגלים, כחצאי קשת.

לעומת זה, המקורות קובעים בבירור כי קני המנורה היו אלכסוניים. כלומר, הקנים היו ישרים ולא מעוגלים, ויצאו מהקנה המרכזי באלכסון. כך צייר גם הרמב"ם בכתב-ידו את המנורה, וכפי שמעיד בנו של הרמב"ם, ר' אברהם, כי אביו צייר את קני המנורה "ביושר... לא בעיגול", והדבר נעשה בכוונה תחילה. איך אפוא תואמת תבנית זו של המנורה את התחריט בשער טיטוס?

כלי אחר

ההסבר פשוט למדיי: התחריט של המנורה בשער טיטוס אינו מתאר את מנורת המקדש המקורית, וכפי שהדבר מוכח מעוד כמה וכמה פרטים שאינם תואמים את צורת המנורה במקדש, ועד שבמנורה זו אף מצוייר דרקון, שהוא סממן אלילי! מסתבר שהיו מנורות בעלות מוטיבים דומים למנורת המקדש, אך שונות ממנה, ומנורה כזאת הובאה על-ידי טיטוס לרומי.

כך יש להסביר גם את עניין הציץ: ייתכן שהציץ שראה רבי אליעזר ברומי לא היה אלא תכשיט שמישהו עשה, בדומה לציץ שבמקדש. אף ייתכן שהוא הונח במקדש דווקא כדי שהרומאים יטעו ויחשבו שהוא הציץ המקורי, וכך לא יחפשו את הציץ האמיתי.

למה נגנזו

מכאן יכולים אנו ללמוד איך להתייחס לכל מיני 'תגליות' בדבר מגילות עתיקות וכדומה, שאינן תואמות את המסורת היהודית. איננו יודעים מי חיבר את המגילות האלה ולמה נגנזו. ייתכן שהן נגנזו דווקא משום שנכתבו שלא כהלכה. אולם המסורת היא דבר מוצק, העובר דור אחר דור, איש מפי איש, וברור שהיא אמת.

(לקוטי שיחות כרך כו, עמ' 200)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)