חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:08 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברכה למעלה מדרך הטבע
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1115 - כל המדורים ברצף
אהבת ישראל כמבחן מעשי
יש חדש
ברכה למעלה מדרך הטבע
קבלת-עול
לא על חשבון אחרים
תעלומת השידוך
כוחה של זעקה
את מי לשבח
שמיטה כהלכתה למרות הגירוש
ל"ג בעומר ביום שישי

את שנת השמיטה התורה מכנה "שבת לה'", שכן יש הקבלה בין השבת ובין שנת השמיטה. כשם שהיום השביעי מקודש יותר מששת הימים שלפניו, כך יש לקדש את השנה השביעית יותר משש השנים שלפניה.

אצל יהודים גם ששת ימי החול ושש שנות החולין קדושים הם. גם בימי החול  מתפללים ולומדים תורה, ואף אחרי התפילה והלימוד, כאשר עוסקים בעמל הפרנסה, נזהרים שהעיסוקים האלה יהיו באמונה, מתוך הימנעות מהסגת גבול וכדומה. וכמו-כן שאר המעשים בחיי היום-יום של יהודי מלאים מצוות וקדושה – "בכל דרכיך דעהו".

קדושה יתרה

ובכל-זאת תובעים מיהודי להתעלות עוד יותר. לכן בבוא יום השבת על היהודי לקדשו בקדושה רבה יותר מבימי החול. וכמו-כן בהגיע השנה השביעית יש לקיים "ושבתה הארץ שבת לה'": בשנה זו יש להתקדש עוד יותר, לא לעסוק בעניינים ארציים ובעבודת האדמה, אלא יש לנצל את הזמן שהתפנה כדי להתמסר לעניינים אלוקיים, ענייני קדושה.

המצווה המעשית, השבתת עבודת האדמה, חלה בארץ-ישראל בלבד, אך תוכנה ומשמעותה הרוחנית של מצוות השמיטה קיימים גם בחוץ-לארץ. באדמה יש הבדל בין ארץ-ישראל לחוץ-לארץ, ומכיוון שאדמת חוץ-לארץ אינה קדושה כאדמת ארץ-ישראל – לא חלה שם מצוות השמיטה. אולם יהודי, בכל מקום שבו הוא נמצא – קדוש הוא, ולכן בהגיע שנת השמיטה עליו להתחזק בדרך היהדות ולהתמסר יותר לענייני הקדושה.

לא עניין טבעי

יש מי שמתקשים לקבל את העובדה שהתורה היא למעלה מהשכל האנושי, והם מנסים להסביר את ענייני התורה בהסברים אנושיים והגיוניים. כך, לדעתם, מצוות השמיטה נועדה לשמר את כוחה של האדמה. כאשר מעבדים את האדמה שנה אחר שנה, היא נחלשת, ולכן ציוותה התורה להשבית את עבודת האדמה אחת לשבע שנים, כדי שתתחזק ותוכל לתת את יבולה.

אולם ההסבר הזה מופרך. הקב"ה אומר: "וציוויתי את ברכתי לכם בשנה השישית, ועשת את התבואה לשלוש השנים" (לשישית, לשביעית ולשמינית). אילו השמיטה הייתה עניין טבעי, איך ייתכן שדווקא בשנה השישית, כאשר ניצול הקרקע מגיע לשיאו, תיתן האדמה את היבול הגדול ביותר?! מכאן הוכחה שהמצווה הזאת היא עניין אלוקי שלמעלה מדרכי הטבע ולמעלה מההיגיון האנושי.

ברכה בעולם הזה

יהודי צריך אפוא לזכור שהצלחתו תלויה בעיקר בברכת ה'. בעיניים ארציות הוא עלול לטעון, שההקפדה על תפילה, לימוד, מתן צדקה וקיום דיני התורה, יוצרים קושי להתחרות בעסקים עם לא-יהודי, שאינו מקיים את כל אלה. שנת השמיטה מלמדת שכאשר יהודי ממלא את ציווי ה' – הוא מקבל ברכה ושפע למעלה מדרך הטבע, והשכר ניתן לא רק בעולם הבא, אלא גם בעולם הזה.

  (לקוטי שיחות כרך ב, עמ' 547)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)