חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בלי דעות עצמיות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1142 - כל המדורים ברצף
הצהרות להכשרת הקרקע
יש חדש
בלי דעות עצמיות
ניצול הזמן והכוחות
היום ובכל יום
נדוניה משמים
צחוק ושמחה
עומדים מוכנים
"ביקשתי לאשר את פתיחת המערה"
זמן הדלקת נרות שבת

כשהתורה מציינת את מספר שנות חייה של שרה, אין היא כותבת מאה עשרים ושבע שנים, אלא מציינת שוב ושוב: "ויהיו חיי שרה מאה שנה, ועשרים שנה, ושבע שנים".  חז"ל עמדו על כך, והם לומדים מזה שכל אחד ואחד מהפרטים האלה נדרש לעצמו: בת מאה כבת עשרים בלא חטא, ובת עשרים כבת שבע ליופי.

כידוע, 'תורה' היא מלשון 'הוראה', וגם פרטי הסיפורים שבה טומנים הוראות לכל יהודי. אף כאן החלוקה של מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים רומזת לעבודת ה' האישית של כל אחד ואחד מישראל.

שלמות הכוחות

'מאה שנה' מסמל את הגמר והשלמות של עבודת ה', בכל כוחות נפשו של היהודי. בנפש האדם עשרה כוחות של שכל ורגש, וכל אחד ואחד מהם כלול מכל האחרים, וכך יש בסך-הכול מאה פרטים בכוחות הנפש. אדם שהשלים וזיכך את כל כוחות נפשו, על מאה הפרטים שבהם, הגיע לשלמות בעבודת ה'. זו אפוא משמעות הביטוי 'מאה שנה'.

'עשרים שנה' מציין את הגיל שבו, על-פי ההלכה, האדם נחשב בוגר לגמרי, אדם שכבר הגיע ל'מוחין דגדלות'. אמנם האדם מגיע למצוות בגיל שלוש-עשרה, אבל עדיין הוא ברמה של 'מוחין דקטנות', ולכן ההלכה היא ש"אינו יכול למכור בנכסי אביו עד שיהא בן עשרים שנה".

מתחילים לרדוף

'עשרים שנה' הוא גם הזמן שבו האדם יכול ונדרש לצאת אל העולם, כדברי המשנה: "בן עשרים לרדוף". בגיל הזה הוא כבר השיג את השלמות של הלימוד וההכנה  (שהתחילו בגיל חמש) – חמש שנים במקרא, חמש שנים במשנה וחמש שנים בגמרא. לכן זה הזמן שבו הוא יכול לצאת ולעסוק בענייני העולם.

והאמת היא, שהאדם מתחיל לרדוף אחר הפרנסה הגשמית בגיל עשרים משום שברוחניות מגיע אז השלב שבו נפשו משתוקקת ל'פרנסה' רוחנית, על-ידי בירור הניצוצות שבדברים הגשמיים. כמבואר בתורת החסידות, שהרעב והצמא הגשמיים נובעים מהשתוקקותה של הנשמה לניצוצות הקדושה שבמאכל ובמשקה.

קבלת עול גמורה

הגיל 'שבע שנים' מציין את תקופת התחלת החינוך. זה זמן שהילד מתחיל את החינוך כדף נקי. עדיין אין לו דעות משל עצמו, אלא הוא מקבל כל מה שאומרים לו בפשטות ובתמימות.

זה מה שהפסוק רומז: כדי להגיע לשלמות של 'מאה שנה', צריך להיות 'בת מאה כבת עשרים בלא חטא', שגם בגמר העבודה יהיה האדם נקי מחטא, כבתחילת העבודה. ולזה אפשר להגיע על-ידי 'בת עשרים כבת שבע' – כשם שבגיל שבע אין לאדם דעות משלו, אלא הוא מתמסר לתורה בקבלת עול גמורה, כך גם בגיל עשרים צריך האדם להניח את דעותיו הפרטיות ואת השקפותיו האישיות, ולהתמסר בכל ליבו ונפשו לדברים שהקב"ה תובע ממנו.

(תורת מנחם כרך ב, עמ' 94)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)