חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:41 זריחה: 6:28 י"ט באלול התשע"ט, 19/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

גזל
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1190 - כל המדורים ברצף
בלי אמונה אין ערכים
יש חדש
לצאת מהמים ולחולל טהרה
גזל
גדולה לגימה
אצילות נפש
שנה אחת בגאולה
לא תוסף עליו
אפשר לטפל ואפשר למנוע
ברכת 'משנה הבריות'

כשאין רחמים

"קץ כל בשר בא לפני, כי מלאה הארץ חמס" (בראשית ו,יג). רש"י מפרש: "לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל". אם אין האדם מרחם על זולתו, אין הוא יכול לצפות שהקב"ה ירחם עליו.

(רבי יוסף-שאול נתנזון)

תורת יסוד

לא לגזול ולא לחמוס איש את רעהו – זו תורת יסוד, המתחייבת מן השכל הפשוט. לכן נחתם דינם על הגזל.

(רמב"ן)

ממון של גזל

"לפי שאין בעל הרחמים פוגע בנפשות תחילה אלא קודם הוא מענישם בממון" (ויקרא רבה). אבל כאן, שכל ממונם ורכושם היו של גזל, היה מוכרח לייסרם בנפשותיהם ולא בממון.

(ילקוט הגרשוני)

תיקון אחד בלבד

באיסור גזל אין התשובה מועילה ואין התפילה מועילה. לכן נח לא התפלל עליהם, לפי שבגזל אין אלא תיקון אחד בלבד – "והשיב את הגזֵלה".

(בית ישראל)

ראשי-התיבות השתנו

בעבר היו ראשי-התיבות של המילה 'חכמה': "חילו מפניו כל הארץ". מי שהצטיין ביראת ה' היה נחשב חכם וזכה להערצה. כיום ראשי-התיבות של 'חכמה' הם: "כי מלאה הארץ חמס", ו'חכם' נחשב מי שיודע ללסטם את הבריות.

(עיטורי תורה)

בלי אמונה

טעות היא לחשוב שיכולים להתקיים ללא אמונה וללא מורא שמים ודיי בקיום מצוות שבין אדם לחברו. זהו שנאמר (בראשית ו,י) "ותישחת הארץ לפני האלוקים ותימלא הארץ חמס" – כשמשליכים  את עול האמונה ונעשים חוטאים לה', התוצאה המיידית היא ש"ותימלא הארץ חמס".

(אור התורה)

לא נחשב חטא

יש לפרש כך את שני חלקי הפסוק: רק לפני האלוקים הם נחשבו למושחתים, אבל בין הבריות, שאצלם הגזל והשוד נחשבו דבר של יום-יום, איש לא ראה בכך עניין של חטא.

(צרור המור)

בא בקובלנה

"קץ כל בשר" – זה יום המיתה. אמר הקב"ה: יום המיתה בא אף הוא בקובלנה שאין איש זוכר אותו, שאילו זכרוהו היה אורח חייהם שונה ולא היו העוול והחטא ארוגים כל-כך בחייהם.

(כלי יקר)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)