חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:46 זריחה: 6:25 ט"ו באלול התשע"ט, 15/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הגאולה בכוחה של התורה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1200 - כל המדורים ברצף
משמעותם של חיים אמיתיים
יש חדש
הגאולה בכוחה של התורה
אותיות התורה והתפילה
יוסף ושמעון
עוזר הרופא
שנות קץ
לא התחיל לחיות
האדמו"ר נשאר ביפו
גירוד בוץ בשבת

בתוך הברכות שבירך יעקב אבינו את יהודה מופיעה הברכה: "לא יסור שבט מיהודה, ומחוקק  מבין רגליו, עד כי יבוא שילה". יעקב בירך את יהודה שראשי העם, מדוד המלך ועד משיח, יהיו משבט יהודה. המילים "עד כי יבוא שילה" רומזות למלך המשיח: "מלך המשיח, שהמלוכה שלו".

בעל הטורים קושר את המשיח למשה רבנו, וכך הוא מפרש: 'שילה' בגימטרייה 'משה' (=345); ו'יבֹא שילה' בגימטרייה 'משיח' (=358). מוסיף על כך אדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש שהמילה 'יבֹא' היא בגימטרייה 'אחד' (=13), היינו, שכאשר בעם-ישראל תהיה אחדות, יצטרף ה'אחד' ל'משה' ויהיה 'משיח'.

גואל ראשון ואחרון

החיבור בין משה למשיח דורש הסבר. הלוא משיח-צדקנו יעמוד בדרגה גבוהה ממשה רבנו. במדרש נאמר שהפסוק "הנה ישכיל עבדי, ירום ונישא וגבה מאוד" רומז שהמשיח יהיה למעלה ממשה. מדוע אפוא מדגישים בפסוק המדבר על המשיח ("עד כי יבוא שילה") את משה רבנו ('שילה' בגימטרייה 'משה')?

הביאור טמון בדברי חז"ל "גואל ראשון (משה) הוא גואל אחרון". ברור שאין הכוונה לומר שמשה רבנו עצמו יהיה המשיח, שהרי משה הוא משבט לוי ואילו המשיח הוא "מבית דוד", משבט יהודה. אלא הכוונה שהמשיח יפעל מכוחו של משה רבנו.

אחדות בעולם

עניינו של משה הוא התורה, שנקראת 'תורת משה'. המשיח יפעל מכוחה של התורה, ולכן היא ראשית ועיקר מעלתו של המלך המשיח – "הוגה בתורה". בכוחה של התורה תבוא הגאולה, וממנה ישאב המלך המשיח את כוחו להיות גואלם של ישראל. לכן משה "הוא גואל ראשון, הוא גואל אחרון".

 משה רבנו הביא את התורה לעולם, ובכך העניק כוח ליצור אחדות. התורה בכללותה נועדה לשים שלום, כדברי חז"ל: "כל העוסק בתורה לשמה, משים שלום בפמליה של מעלה ובפמליה של מטה". אולם השלום שנוצר על-ידי התורה הוא בתוך האדם בלבד, ועדיין אין הוא משכין את השלום ברבדים הנחותים יותר של הבריאה.

אחדות בעולם החי

אולם המשיח יחדיר את השלום והאחדות גם לעולם החי, כפי הנבואה "וגר זאב עם כבש", ועד שאפילו הנחש (סמל הרע) יחיה בשלום עם האדם – "ושִׁעֲשַׁע יונק על חוּר פתן". אלא שגם פעולה זו תבוא מכוח התורה, שהיא עניינו של משה רבנו.

הכוח הזה כבר טמון בתורה, וזו העבודה הנדרשת מאיתנו – לחבר את האחדות עם התורה, שהיא עניינו של 'משה'. כאשר ה'אחד' מצטרף אל 'משה', מתקבל 'משיח'. הדבר הזה טמון כבר עכשיו בתוך התורה, אלא שהוא נעלם ונסתר, ותפקידנו לגלות זאת בפועל, כפי הרמז במילה 'יבֹא' – הבאת הגאולה מן ההעלם אל הגילוי, בגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו.

(תורת מנחם כרך ל, עמ' 247. לקוטי שיחות כרך יא, עמ' 8)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)