חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כהונה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1217 - כל המדורים ברצף
מהמדורות ועד תורת הנסתר
יש חדש
להיות יהודי בכל פרטי החיים
כהונה
נפש של צדיק
עיניים שרואות היטב
יום זכאי לגאולה
אהוב יהודי
לא פשוט להיות כבאי
שמחת ל"ג בעומר

זכות אבות וייחוס עצמי

"אמור אל הכהנים בני אהרון" (ויקרא כא,א). קדושת הכוהנים מקורה בזה שהם מזרעו של אהרון, אבל לא דיי בזכות אבות, יש צורך גם בייחוס עצמי. זהו שנאמר "אמור אל הכוהנים בני אהרן" – אל להם להסתפק בעובדת היותם בני אהרן, אלא הם צריכים לעלות במדרגות הקדושה והטהרה בכוח עצמם.

(הרב לייבוש חריף)

המנהיג מותאם לדורו

"אמור אל הכוהנים בני אהרון". מלמד שהראהו הקב"ה למשה דור דור ושופטיו, דור דור ומנהיגיו (מדרש רבה). "דור דור ומנהיגיו" – המנהיג הוא לפי הדור. דור קטן זקוק למנהיג גדול. ככל שהחולה חולה יותר, הוא זקוק לרופא מומחה יותר.

(רבי שמחה-בונם מפשיסחה)

ראשון בכול

"וקידשתו כי את לחם אלוקיך הוא מקריב" (ויקרא כא,ח). תנא דבי רבי ישמעאל: 'וקידשתו' –  לכל דבר שבקדושה, לפתוח ראשון בתורה ובישיבה, ולברך ראשון בסעודה, וליטול מנה יפה ראשון.

(גיטין יט)

כבוד לכוהן

לפתוח ראשון ולברך ראשון זה בכלל 'וקידשתו', אבל איזו קדושה יש בנטילת מנה יפה ראשון? אלא זה עניין של כבוד – מי שפותח ראשון ומברך ראשון יש לנהוג בו כבוד ולתת לו ראשון את החלק היפה.

(מהר"ם שיף)

כאכילת תרומה

גם בנטילת מנה יפה ראשון יש קדושה. מי שהוא ראשון לכל דבר שבקדושה, כמו לפתוח ולברך ראשון, יש לו ליטול מנה יפה ראשון, כי המנה היפה נעשית אצלו דבר שבקדושה כמו אכילת תרומה על-ידי כוהן.

(עטורי תורה)

כהונה מיד יהודים

"והכוהן הגדול מאחיו" (ויקרא כא,י). אומרת הגמרא (יומא יח): "גדלהו משל אחיו". גדולת הכוהן הגדול צריכה להיות משל אחיו, שהם יעשוהו גדול, ומידם יקבל את הכהונה ולא מידי זרים.

(רבי יונתן אייבשיץ)

אח לאחיו

הכוהן הגדול צריך לחיות 'מאחיו', אח ורֵע לכל אחד ואחד. עליו להרגיש בצרת העם ובשמחותיו, כמו ביגונו ובשמחתו של אחיו.

(החוזה מלובלין)

שלמות הכוהן

"איש מזרעך לדורותם אשר יהיה בו מום לא יקרב" (ויקרא כא,יז). שלא ישמש בעבודה בעל מום, ולא בעל מום בלבד, אלא אף הכיעורים פוסלים בכוהנים, לפי שאין האדם מכובד אצל ההמון אלא בשלמות איבריו ויופי בגדיו.

(מורה נבוכים)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)