חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הדרך לתיקון הרע
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1225 - כל המדורים ברצף
בתקווה שהמסר נקלט
יש חדש
הדרך לתיקון הרע
עם-ישראל
מלאך של רחמים
הדבקות שהכריעה
נבואת בלעם
א-ל אחד ושני עולמות
השיבה שופטינו כבראשונה
נגינה בשבע ברכות

בתוך נבואתו של בלעם מופיעה נבואה על עתידו של האוייב המושבע של העם היהודי –  עמלק: "ראשית גויים עמלק, ואחריתו עדי אובד". המילים "אחריתו עדי אובד" משמעותן שלעמלק לא יהיה תיקון אלא סופו אבדון מוחלט.

בכך עמלק נבדל מאויבים אחרים של עם-ישראל, שעליהםניבאו הנביאים כי בסופו של דבר יגיעו לכלל תיקון וישלימו עם העם היהודי. תיקון זה משמעותו, שהעמים האלה יעברו תהליך של בירור, שבו יופרד הרע שבהם מן הטוב, ואז יוכל הטוב לשרת את הקדושה. לעומת זה עמלק מייצג את הרע המוחלט, שאינו יכול להתברר, ולכן דינו אבדון גמור.

שתי דרכים לגאולה

אולם למרבה הפלא, חז"ל אומרים ש"מבני-בניו של המן למדו תורה ברבים". המן, כידוע, היה מזרעו של עמלק, ואם מבני-בניו התגיירו ולמדו תורה, הרי שגם בעמלק נעשה בירור ותיקון, ולכאורה אין הדבר תואם את הנבואה ש"אחריתו עדי אובד".

אלא שהדבר תלוי בדרך שתבוא בה הגאולה. כידוע, שתי דרכים לגאולה: 'בעִתָּה' ו'אחישנה'. הגאולה יכולה לבוא בזמן הסופי שנקבע לה ('בעִתָּה'), והיא עשויה לבוא מוקדם יותר, כשהקב"ה יחיש אותה קודם הקץ הסופי ('אחישנה'). ההבדל בין שתי הדרכים אינו במועד הגאולה בלבד, אלא גם באופייה.

להפוך לטוב

אם תבוא הגאולה בקץ הקבוע לה בראש, יתקיים הכתוב "קץ שם לחושך", ואז הרע יושמד ויחוסל כליל, בלי שתינתן אפשרות לברור את הטוב שטמון ברע. אבל אם יעסוק עם-ישראל בעבודת הבירורים, ויברור את הטוב מן הרע, דבר שיביא לידי החשת הגאולה קודם זמנה, הרי אז יוכל להיות בירור גם בעמלק, ועד ש"מבני-בניו של המן למדו תורה ברבים".

ולמעשה, השלמות האמיתית היא לברר את הרע ולזכך אותו, ועד שמצליחים להפוך אותו לטוב. כך דרשו חז"ל על הפסוק "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך" – "בשני יצריך", שגם יצר הרע מתהפך לטוב ואוהב את הקב"ה. אין דיי שהרע 'עונה אמן בעל כורחו', אלא צריך להביא אותו למצב שהוא עצמו יתהפך לטוב.

תכלית המכשולים

יהודי צריך לדעת שתכלית כל הדברים המפריעים בעבודת ה' היא שהם עצמם יתהפכו לטוב. כשהוא מביט בדברים מתוך גישה זו, אין הוא מתרשם מכל ההפרעות והמכשולים, ויתרה מזו, הוא שואף להפוך אותם-עצמם לקדושה.

כשיהודי נתקל במכשול ובהפרעה לעבודת ה', עליו לדעת שהמטרה האמיתית של הקשיים האלה היא להוסיף בקדושה – לגרום לו להתאמץ יותר ולעבוד את קונו ביתר כוח וביתר מרץ. כשהוא עושה כן, הוא מפיל את כל ה'קליפות', שאינן אלא דבר חיצוני, כמו קליפת פרי, ואז מתגלה הכוונה הפנימית שבדברים, שהיא מטרה אלוקית בלבד.

(תורת מנחם כרך ב, עמ' 306)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)