חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עצה אחת, יראה אחת
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1264 - כל המדורים ברצף
העולם המודרני מסייע לאמונה
יש חדש
עצה אחת, יראה אחת
כשרות האכילה
לא על-ידי שליח
מזומן והקפה
ויכוח ותוצאותיו
זריקת מים טהורים
השחיטה היהודית בסכנה
פדיון הבן מרחוק

לאחר שבעת ימי המילואים, שבהם נחנכה עבודת המשכן, התורה מספרת בתחילת פרשתנו על השראת השכינה שאירעה "ביום השמיני". ביום הזה ירד הקב"ה לשכון במשכן, ומשה ואהרון ובניו והזקנים זכו לעמוד מול הגילוי הזה – "ויקרבו כל העדה ויעמדו לפני ה'".

לאחר מכן נאמר: "ויאמר משה זה הדבר אשר ציווה ה' תעשו וְיֵרָא אליכם כבוד ה'". אך מהו בדיוק הדבר "אשר ציווה ה'"? – התורה אינה מציינת כלל. מיד אחר-כך מסופר שמשה אמר אל אהרון "קרב אל המזבח". הציווי נאמר לאהרון בלבד, ונכתב כאמירה בפני עצמה – "ויאמר משה אל אהרן". אם-כן, לְמה התכוון משה כשאמר לכל העם "זה הדבר אשר ציווה ה' תעשו" – מה עליהם לעשות?

תשובה פנימית

על השאלה הזאת אין תשובה בחלק הנגלה של התורה. התשובה המובאת בספרים שייכת לרובד הפנימי. ב'תורת כוהנים' נאמר שכך אמר משה: "אמר להם משה לישראל, אותו יצר הרע העבירו מליבכם ותהיו כולם ביראה אחת ובעצה אחת לשרת לפני המקום. כשם שהוא יחידי בעולם – כך תהא עבודתכם מיוחדת לפניו... עשיתם כן – וירא אליכם כבוד ה'".

הספר 'תורת כוהנים' הוא ספר הלכות, ובהלכות גופא הוא נחשב חמוּר שבספרים, כלומר, הוא עוסק בענייני הלכה טהורים. אולם כאן הוא מפרש את הדברים פירוש פנימי – שמשה ציווה את בני-ישראל להוציא מקרבם את יצר הרע,  ושיתאחדו התאחדות נפשית פנימית.

אחדות בכוונה

גם ה'אור החיים' מפרש זאת במשמעות פנימית. לדבריו, אמר להם משה: "שתהיו תמיד מעריכים בדעתכם כי אתם עומדים לפני ה', (ואז) וירא עליכם כבוד ה'". כלומר, משה הורה לבני-ישראל דברים הנוגעים לעבודת ה' פנימית – לראות תמיד לנגד עיניהם שהם עומדים לפני הקב"ה.

מפירוש 'תורת כוהנים' אנו למדים שצריך להיות "בעצה אחת". כלומר, לא דיי להתאחד במעשים, בביצוע המצוות בפועל, אלא דרושה אחדות גם בכוונת המצוות. במעשה ברור שהכול שווים – הכול מניחים אותן תפילין ולובשים אותה ציצית. החידוש כאן הוא שגם בכוונה הפנימית דרושה "עצה אחת", מחשבה אחת.

נותנים כוח

אך גם בזה לא דיי. דרושה גם "יראה אחת". יש דרגות רבות ביראת שמים. יש יראה תחתונה, יראת-חטא – שהאדם ירא לחטוא מתוך חשש למרוד בקב"ה. יש יראת הרוממות – שהוא מתבייש מגדולתו של ה'. משה אמר לבני-ישראל שעליהם להתעלות לדרגת 'יראה אחת', היא היראה הנובעת מנקודת ה'אחת' שבנשמה, עצם הנשמה.

יכול אדם לחשוב שאין בכוחו להגיע לדרגה עליונה כזאת. עליו לדעת שהציווי הזה נאמר על-ידי משה רבנו, נשיא הדור, והציווי יש בו נתינת-כוח למלא את הקריאה. כשיהודי יעורר את עצם נשמתו, את דרגת ה'יחידה' שבנפשו, יוכל להגיע לעבודה של "עצה אחת" ו"יראה אחת", שזו עבודה שבה כל ישראל שווים.

(תורת מנחם כרך כח, עמ' 81)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)