חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:47 זריחה: 5:47 כ"ג בתמוז התש"פ, 15/7/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להעלות אור בתוך הנפש
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1275 - כל המדורים ברצף
הבסיס המשותף לכל הדרכים
יש חדש
להעלות אור בתוך הנפש
פסח שני
ענווה אמיתית
אני לא-כלום
יקר מכל הון
הנבואה לעתיד
בעלי-תשובה מדברים על הקשיים
הנרות שעל השולחן

מנורת המקדש הייתה מוצבת בצד דרום, ועל כך אמרו חז"ל: "הרוצה שיחכים –  ידרים", והסימן לכך הוא ש"מנורה בדרום". רואים כאן שהמנורה קשורה קשר מיוחד עם החכמה, היינו עם חכמת התורה, שהיא החכמה העליונה ביותר: "היא חכמתכם ובינתכם (אפילו) לעיני העמים".

אך אם המנורה מסמלת את התורה, לכאורה היה ראוי שמשה רבנו ידליק אותה ולא אהרון. הלוא משה הוא שקיבל את התורה מסיני, והתורה גם נקראת על שמו, ככתוב: "זכרו תורת משה עבדי". אם-כן, מדוע הופנה הציווי על הדלקת המנורה אל אהרון דווקא ולא אל משה?

העיקר הלהבה

ההסבר טמון בהבנת עומק ההשוואה בין הנר ובין התורה. הנר מורכב משני חלקים – הנר עצמו (הכלי, הפתילה והשמן) והלהבה המאירה. רק השילוב בין שניהם, ובעיקר השימוש בנר להעלאת אור – הוא העושה את הנר לנר שלם, נר שמאיר ומפיץ אור.

גם בתורה קיימים שני ההיבטים האלה. ה'נר' שבתורה הוא הלימוד עצמו, הבנת חכמת התורה, אבל העיקר הוא ה'להבה' – שהתורה תאיר בנפש האדם. עלול לקרות מצב שהאדם אמנם לומד תורה ומבין אותה היטב, אבל התורה אינה מאירה בנפשו. וכפתגם הבעש"ט, שיש תלמידי-חכמים שאמנם הם 'נרות' אבל אין הם 'נרות מאירים' וצריך 'להדליקם'.

כוח התפילה

זה תוכנו של הציווי "בהעלותך את הנרות": אין להסתפק בעצם קיומו של הנר, אלא יש לפעול שידלק ויאיר. לא דיי בלימוד התורה כשהוא לעצמו, אלא צריך לוודא שהתורה היא 'תורה אור' – תורה מאירה, שתאיר את נפש האדם הלומד וגם תאיר את סביבתו, ממש כשם שנרות מנורת המקדש האירו את העולם כולו.

כדי שהתורה אכן תהיה תורה מאירה יש צורך בעבודת התפילה. על האדם להתבונן בגדולת הבורא ובשפלות האדם. גם אם הוא למדן ובקי – עליו להכיר בשפלות עצמו ולשמוח על הזכות שניתנה לו להתפלל אל ה' ולהתקרב אליו. כך הוא פותח את ליבו כדי שאור התורה יוכל להאיר בו.

ניצוץ מנשמת אהרון

לכן נדרש אהרון דווקא להדליק את המנורה, ולא משה. אהרון מכונה בספר הזוהר 'שושבינא דמטרוניתא', שושבין המלכה. המלך הוא הקב"ה והמלכה היא עם-ישראל, ועבודתו של אהרון להעלות את עם-ישראל ולהביא אותו לידי התחברות עם הקב"ה.

אמנם משה הוא שקיבל את התורה מסיני ומסר אותה לבני-ישראל, אבל כדי שאור התורה יאיר בנפש האדם נדרשת עבודתו של אהרון. כלומר, יהודי נדרש לעסוק בעבודת התפילה, שעל-ידה הוא פותח את נפשו שתהיה כלי לאור התורה. זו העבודה הרוחנית של העלאת הנרות שכל אחד ואחד נדרש לעשות, ואנו עושים זאת על-ידי הניצוץ מנשמת אהרון שיש בכל אחד ואחד.

(תורת מנחם כרך מ, עמ' 108)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)