חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ההכרה באלוקים שהנחיל אברהם
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1297 - כל המדורים ברצף
מורשת החסד של אבינו הראשון
יש חדש
ההכרה באלוקים שהנחיל אברהם
ניסיון העקדה
לבוסס ברפש
זקוקים לאורח
מים בשפע
המצוות של האבות
אברהם ושרה ומסעדת האורחים
זרעי פשתן חייבים בברכה?

פרשתנו מספרת על הברית שכרת אברהם עם אבימלך ועל השבועה שנשבעו זה לזה. על שם השבועה הזאת נקראת הבאר שחפר אברהם – באר-שבע. לאחר מכן התורה מספרת: "וייטע אשל בבאר-שבע ויקרא שם בשם ה' א-ל עולם".

מה הקשר בין נטיעת האשל ובין הקריאה בשם ה'? חז"ל מסבירים ש'אשל' הוא פונדק לאורחים. אברהם אבינו בנה פונדק לאורחים ובאמצעותו "הקריא לשמו של הקב"ה בפי כל עובר ושב". הוא לימד את אורחיו להכיר בבורא-עולם ולהודות לו.

קרא בשם הוי'ה

בפשטות עולה שאברהם הסביר לאורחיו כי יש אלוקים שברא את העולם ושמנהיג את העולם, אולם דיוק בלשון הפסוק מעלה כי אברהם הסביר דבר עמוק הרבה יותר. אילו היה מסתפק בהסברת קיומו של אלוקים הייתה התורה צריכה לומר כי הוא קרא "בשם אלוקים". התורה אומרת: "ויקרא שם בשם הוי'ה א-ל עולם".

שם הוי'ה מציין את הכוח האלוקי שמעל גדרי העולם, עד שלגביו העולם כולו הוא בבחינת אַיִן ואפס. לעומת זה, שם אלוקים מציין את האור האלוקי המצומצם והמוגבל, הקשור עם העולם. וכך נאמר: "בראשית ברא אלוקים", כי שם אלוקים קשור עם העולם. מדוע אפוא נאמר כאן כי אברהם קרא "בשם הוי'ה"?

הקב"ה 'א-ל עולם'

יש בפסוק הזה עוד דבר הדורש תשומת-לב. לכאורה היה צריך להיכתב "א-ל העולם", שמשמעותו כי הקב"ה הוא האלוקים השולט בעולם. מה פירוש "א-ל עולם", שפירושו כי הקב"ה והעולם הם כביכול דבר אחד?

אלא שזו הייתה פעולתו של אברהם אבינו: הוא לא הסתפק בהסבר על קיומו של אלוקים שברא את העולם ושמנהיג את העולם, אלא ביאר להמונים כי הקב"ה והעולם אינם שני דברים נפרדים. היה אפשר לחשוב שהעולם הוא מציאות לעצמו, אלא שיש מציאות חזקה ממנו, השולטת עליו – הקב"ה. אברהם ביאר כי העולם אינו מציאות לעצמו כלל, אלא הקב"ה הוא כל קיומו והווייתו.

הכנה לגאולה

יתרה מזו: אברהם חיבר את שם הוי'ה, המציין את האלוקות שלמעלה מגדרי העולם, עם העולם, ובכך העמיק עוד יותר את האחדות האלוקית, וגילה שגם העולם המוגבל והנחות מביא לידי ביטוי את האלוקות האין-סופית שלמעלה מגדרי הבריאה.

ידוע ש"מעשה אבות סימן לבנים". פעולותיהם של האבות יש בהן הוראת-דרך והענקת כוח לבנים. זו גם המשימה המוטלת על הבנים, על בני-ישראל בכל הדורות – להפיץ את האמונה בקב"ה בעולם כולו. אין להסתפק בהנחלת עצם ההכרה בקיומו של בורא לעולם, אלא צריך שהעולם כולו יכיר כי הקב"ה הוא "א-ל עולם", כי כל הווייתו וקיומו הוא הקב"ה. על-ידי פעילות זו תבוא הגאולה האמיתית והשלמה שבה יתגלה הכוח האלוקי לעין-כול, והעולם כולו יראה ש"אין עוד מלבדו".

(תורת מנחם התוועדויות תשמח כרך א, עמ' 443)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)