חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:39 זריחה: 6:13 כ' בחשון התש"פ, 18/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ה'השתקפות' שבלב כל יהודי
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1322 - כל המדורים ברצף
נערכים ל'הפגנה החברוּתית'
יש חדש
ה'השתקפות' שבלב כל יהודי
פסח שני
"מה הבאת"
מהי השתטחות
מסר משמים
פתיחת ההתגלות
הלוחם שכבש את מירון
מדורות ל"ג בעומר

בפרשתנו התורה מציינת את מצוות חג הסוכות ומורה: "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם שבעת ימים". השמחה הזאת היא מדאורייתא. הרמב"ם מקשר את הציווי הזה עם שמחת בית-השואבה, שהייתה בחג הסוכות. על השמחה הזאת נאמר: "מי שלא ראה שמחת בית-השואבה לא ראה שמחה מימיו".

שמחה זו, כפשוטה, הייתה בבית-המקדש, עם שאיבת המים בעבור ניסוך המים על גבי המזבח. ואכן, על הפסוק "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם" נאמר שהכוונה לבית-המקדש. עם זה, מנהג ישראל לערוך שמחת בית-השואבה בכל מקום, גם לאחר שחרב בית-המקדש, ואפילו בחוץ לארץ.

כמו חתימה

בעניין זה יש פתגם של אדמו"רי חב"ד: "כאשר הקב"ה אמר 'ושכנתי בתוכם' – נעשה בליבו של כל יהודי 'בית-מקדש קטן', וכאשר יהודי היה בא אל בית-המקדש בעלייתו לרגל, השתקף בית-המקדש הגדול בתוך 'בית-המקדש הקטן' שבקרבו".

השתקפות בענייני קדושה אינה דומה להשתקפות במראה, המתקיימת כל עוד מקור ההשתקפות נמצא מול המראה, ואילו כשנוטלים את המקור – מתבטלת מיד ההשתקפות. בענייני הקדושה ההשתקפות דומה לחתימה שמטביעים בחותמת. כאן, גם לאחר שנוטלים את החותמת החתימה נשארת בשלמותה. כלשון הזוהר: "דיוקנאה אשתאר בך" [=הדיוקן האלוקי נשאר בך].

משמעות רוחנית

כן הוא בעניין ההשתקפות של בית-המקדש הגדול שבירושלים בתוך 'בית-המקדש הקטן' שבלב כל יהודי: השתקפות זו כמוה כהטבעת חותמת, וגם לאחר חורבן בית-המקדש הגשמי נותרת ה'חתימה' בשלמותה, וה'השתקפות' נשארת קיימת בליבו של כל יהודי.

'השתקפות' זו ודאי שהיא קיימת במשמעות הרוחנית של ניסוך היין וניסוך המים ושמחת בית-השואבה. עכשיו, כשאין לנו בית-מקדש גשמי ומזבח גשמי, צריך כל יהודי לאתר בתוך נפשו את המשמעות הרוחנית של הדברים.

ניסוך היין – זו עבודת ה' מתוך הבנה ותענוג. ניסוך המים – זו עבודת ה' מתוך קבלת עול. שמחת בית-השואבה – זו השמחה על הזכות לעבוד את בורא העולם ולמלא את הייעוד שהועיד לנו – לעשות את העולם הזה הגשמי דירה לו יתברך.

השמחה מקרינה

ה'השתקפות' של שמחת בית-השואבה בלב כל יהודי נושאת עמה מסר עמוק יותר. חז"ל אמרו: "לא היה חצר בירושלים שאינה מאירה מאור בית-השואבה". משמעות הדבר, שהשמחה הזאת מקרינה גם על סביבתו הקרובה והרחוקה של יהודי, עד שגם היא נסחפת בשמחה.

ויותר מזה: "אישה הייתה בוררת חיטים לאור של בית-השואבה". כלומר, האור היה גדול כל-כך, עד שאישה הייתה יכולה לברור חיטים בחצר ביתה מהאור הגדול. המשמעות הרוחנית היא, שיהודי מאיר את סביבתו באור בהיר וחזק כל-כך, עד שגם הזולת יוכל לברור את ה'פסולת' מתוך ה'אוכל' ולהפריד בין הדברים הבלתי-רצויים לדברים החיוביים.

(תורת מנחם כרך כד, עמ' 68, 116)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)