חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:38 זריחה: 6:16 כ"ב בחשון התש"פ, 20/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מלאכה בתשעה באב
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1334 - כל המדורים ברצף
יום שמבטא את הכאב היהודי
חדש על המדף
כוונת משה תתממש בסוף
תשעה באב
היתרים לאי-לימוד
אמונה אמיתית
ויכוח עם הקב"ה
חזון באבל
בר-מצווה מאוחרת ליד הכותל
מלאכה בתשעה באב

שאלה: האם מותר לתקן תיקונים דחופים בבית ביום תשעה באב?

תשובה: יום תשעה באב אין בו קדושה, והסיבה למניעת מלאכה היא רק כדי שהאדם לא יסיח את דעתו מן האבֵלות. לכן בראש ובראשונה יש להימנע משיחה יתרה, שחוק וקלות-ראש.

שנינו במשנה: "מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב – עושין, ומקום שנהגו שלא לעשות – אין עושין. ובכל מקום – תלמידי-חכמים בטלין", וסיימו: "לעולם יעשה כל אדם עצמו תלמיד-חכם". וכתב הבית-יוסף: "מנהג פשוט היה בספרד שלא לעשות מלאכה בתשעה באב, וכן מנהג כל ישראל בכל מקום ששמענו שמעם". אבל מלאכת 'דבר האבד' מותרת, כדרך שאמרו בחול-המועד. כמו-כן אין מציעים את המיטות ואין מנקים את הבית קודם חצות היום (בת"א: 12:47).

נמנעים מכל מלאכה שיש בה שיהוי קצת. לכן תיקון בגד, חשמל, מכשירים ואינסטלציה (אלא במקרה של נזילה, סתימת ביוב או הפסקת חשמל) יידחה עד אחרי חצות היום.

פותחים חנויות של מזון וקונים בהן גם לפני חצות. מותר לעשות מלאכה על-ידי גוי, אבל לא בדבר גלוי ומפורסם, כבניין וכיוצא בו.

אמרו חז"ל, ונפסק להלכה: "כל העושה מלאכה בתשעה באב, אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה" (שמה שמרוויח בה, מפסיד כנגד זה ממקום אחר). ופירשו האחרונים, שהכוונה אפילו במקום שנהגו לעשות מלאכה, ואפילו אחרי חצות היום. ולכן אף שאחרי חצות מותר לעסוק במסחר ובמלאכה, מומלץ למעט בזה ככל האפשר.

מנהג קדום לנשים בעדות ספרד לנקות ולסדר את הבית (אך כמובן לא לכבס) אחר חצות,  "וחיזקו חכמים ידיהן בדבר, כדי לקבוע אמונת הגאולה". ויש מי שכתב שאין זה אלא לימוד זכות. אך נכון להימנע משטיפת כלים, אף במים קרים ולאחר חצות, אלא אם כן זקוקים להם לסעודת הלילה או שמתרבה ריח או חרקים עקב הלכלוך.

ואמרו חז"ל: "כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה".

מקורות: פסחים נד-נה. ב"י סימן תקנד. שו"ע שם סכ"ב ואילך, רמ"א ונו"כ. משנ"ב, ערוה"ש ופסקי תשובות שם. ילקוט יוסף ח"ה עמ' 586. וראה שו"ע אדה"ז ר"ס רנא.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)