חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:34 י"ד בכסליו התש"פ, 12/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שמירת ההבטחה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1359 - כל המדורים ברצף
להיות יהודי בעולם המודרני
יש חדש
שמירת ההבטחה
הרבי הריי"צ
הסדר הנכון
כוחם של פסוקי תורה
"הגזֵרה עברה"
מחזקי האמונה
ידי הרבי מוסיפות לחמם
'ברכו' אחרי התפילה

בפרשתנו התורה מציינת את מספר השנים שישב עם ישראל במצרים: "ומושב בני-ישראל אשר ישבו במצרים שלושים שנה וארבע-מאות שנה". במדרש נאמר שלמעשה ישבו בני-ישראל במצרים מאתיים ועשר שנים בלבד, כגימטרייה של המילה 'רדו'.

שואל שם רבן יוחנן בן-זכאי: והלוא נאמר במפורש בתורה שבני-ישראל ישבו במצרים "שלושים שנה וארבע-מאות שנה"? משיב רבי אלעזר בן-עזריה: בני-ישראל ישבו במצרים מאתיים ועשר שנים. חמש שנים קודם לכן נולדו מנשה ואפרים, הנמנים  עם השבטים. נמצא שמלידתם עברו מאתיים וחמש-עשרה שנים. ומאחר שהמצרים העבידו את בני-ישראל בפרך וגזרו עליהם "שיהיו עושין ביום ובלילה", יש להכפיל את זמן השעבוד: מאתיים וחמש-עשרה כפול שתיים שווה ארבע-מאות ושלושים שנה.

חישוב הימים והלילות

על-פי דברי המדרש אפשר ליישב את המאמר שאנו אומרים בהגדה של פסח: "ברוך שומר הבטחתו לישראל" – אנו מודים לקב"ה על שקיים את הבטחתו והוציא אותנו ממצרים. ולכאורה מה השבח על שמירת ההבטחה, והלוא אפילו בשר-ודם נדרש לשמור את מוצא פיו ולקיים את הבטחותיו.

אלא השבח הוא על שהקב"ה חישב את הקץ בדרך שמקצרת את משך השעבוד. אנו מודים לקב"ה על שמנה הן את הימים הן את הלילות, וכך הישיבה במצרים במשך מאתיים ועשר שנים בלבד (בתוספת חמש השנים מלידת מנשה ואפרים) נחשבה לארבע-מאות ושלושים שנה.

חסד אלוקי

חישוב כזה של שנות השעבוד הוא חסד של הקב"ה, שכן אין הכרח לחשב כך את השנים. אמנם בתורה נאמר "כי משנה שכר שכיר עבָדְך", ומזה לומדים ש"עבד עברי עובד בין ביום ובין בלילה" – אבל זה חידוש שנתחדש במתן התורה, וקודם שניתנה התורה אין הכרח למנות כך את השנים.

על כך אנו משבחים את הקב"ה על ששמר את הבטחתו לישראל ו"חישב את הקץ" בדרך שמכפילה את הימים ומחשבת הן את הימים הן את הלילות, וכך ארבע-מאות ושלושים שנה נהפכו למאתיים וחמש-עשרה שנים בלבד.

והיא שעמדה

על ההבטחה הזאת אנחנו אומרים בהמשך: "והיא שעמדה לאבותינו ולנו". אותה הבטחה, שהקב"ה הבטיח לאבותינו, עומדת לנו בכל דור ודור. בהבטחה הזאת הקב"ה קשר את עצמו עם בני-ישראל, ולכן גם אם אין הם שומרים כראוי על התורה ומצוותיה, בכל-זאת הקב"ה נשאר קשור איתם ומציל אותם מאויביהם.

אותה הבטחה קיימת גם בעבודתו הרוחנית של כל יהודי בכל יום ויום. הגמרא אומרת ש"יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו", בדוגמת "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו", וכדי להתגבר על היצר האדם זקוק לעזרה מהקב"ה – "אלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו". העזרה הזאת קיימת גם אם האדם נכשל ועשה דבר שאסור לעשותו. עם כל זה הקב"ה "מצילנו מידם" ועוזר לאדם.

(תורת מנחם כרך לו, עמ' 282. כרך יט, עמ' 261)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)